Kniha pro mladé dospělé, kterou můžu doporučit | Sedm rozchodů Amy a Craiga

července 13, 2020

Název: Sedm rozchodů Amy a Craiga
Originální název: The Seven Torments of Amy and Craig
Autor: Don Zolidis
Žánr: pro děti a mládež
Nakladatelství: King Cool
Počet stran: 288
Série: -

Anotace


To nejhorší v Craigově životě je zároveň tím nejlepším: Amy. Amy a Craig jsou tím nejméně pravděpodobným párem, jaký si dokázali představit. Samotářský Craig se s kamarády stýká pouze při hraní Dračího doupěte, zatímco krásná a inteligentní Amy je všemi oblíbenou předsedkyní hned několika studentských útvarů. Přesto však tito dva skončí spolu. Dokud se ovšem Amy s Craigem nerozejde. Potom se k sobě vrátí a rozejdou se znovu. A tak stále dokola a dokola – dohromady sedmkrát… Amy a Craiga čeká poslední rok na střední škole a zatímco zodpovědnost dospělého života se neodvratně blíží, jejich životy rozvíří bouřlivý vztah plný rozcházení a scházení připomínající kaleidoskop radosti, bolesti i smíchu. 

Z podobně rozmanitých dojmů se skládá i samotný příběh, hořkosladké a tragikomické vyprávění, ve kterém autor s cynicky vtipným nadhledem barvitě líčí strasti i slasti zážitku první lásky a poutá jím čtenáře až do poslední strany.

První dojem nemusí být vždycky správný


V tu chvíli, kdy jsem si vybírala z nabídky recenzních výtisků, mi tohle prostě sedlo do nálady. Přesto jsem nečekala vůbec nic dobrého. Všichni zhruba víte, jak to mám s romány pro ženy a YA contemporary, takže jsem se bála, jak tohle autor pojal. Přesto musím říct, že jsem byla příjemně překvapená a můj první dojem tentokrát nebyl tak úplně správný. Proč?

Kniha jako stvořená na zimní večery


Samozřejmě to má taky důvod. SRAaC se odehrává ve Wisconsinu, kde je většinou docela kosa a při čtení mi byla nejednou zima už jen z těch popisů. No a já si tu deku opravdu vzala. V červnu. Už chápete? 

Jinak prostředí nehraje v příběhu velkou roli. Možná lehce ovlivňuje budoucnost postav, protože chtějí odejít na vysokou někam za teplem (a daleko od rodičů). Mimochodem sníh taky hezky dotváří atmosféru a prostě budete mít potřebu si uvařit čaj a zachumlat se do deky.

Protože žádný toxický vztah


Ani nevíte, jak jsem byla za tohle ráda. Většina autorů knih pro mladé dospělé ukazují špatné vztahy v dobrém světle - jednoduše řečeno jim to takto přijde v pořádku a naprosto běžné, což opravdu není. Sedm rozchodů Amy a Craiga možná podle názvu zní, že bude něco takového obsahovat plus spousta klišé, ale ne. Tuhle knihu bych mohla dát s klidným svědomím dospívajícímu dítěti. Žádné toxické vztahy a normální postavy. Díky za to. :)

Ovšem i tady je pár much...


První problém je spíše na subjektivní úrovni než na té objektivní, přesto bych ho chtěla zmínit. Vadil mi prolog, protože možná zkazil celou pointu příběhu, se kterou bych byla jinak spokojená. Možná se měl objevit v upravené verzi jako epilog. Opravdu nevím, ale prostě mi vadí a doporučuji ho spíše vynechat a přečíst až po dočtení (chápu, možná to bude těžké to vydržet).

Bohužel jsem nepochopila, proč kniha začíná třetím rozchodem, když se potom naváže prvním a po několika stranách se autor vrací chronologicky ke čtvrtému, pátému,... Pokud to někdo ví, budu moc ráda, když mi napíšeš do komentářů - opravdu bych to chtěla vědět a pochopit záměr, který mi unikl. 

Na závěr 


Jsem opravdu ráda za to, že u nás vychází pomalu a postupně čím dál víc knih pro mladé dospělé s normálními vztahy. I když jsou Amy a Craig, spolu s dalšími vedlejšími postavami,většinou puberťáci. Nebála bych se tuhle knihu dát dospívajícím dětem, protože jim ukáže trochu té reality bez růžových brýlí a těžká témata. Dospělý člověk u ní může trochu vypnout, i když také on dostane pár podnětů k přemýšlení. 

Moje hodnocení: 4/5


Za laskavé poskytnutí knihy k recenzi moc děkuji Knihám Dobrovský. Pokud vás kniha zaujala, můžete si ji pořídit tady.

You Might Also Like

4 komentářů

  1. Hodně mě Sedm rozchodů Amy a Craiga zaujalo. Určitě to zkusím. :) Ale hodně zarazilo to, že to začíná Třetím rozchodem. Čekala bych, že to půjde chronologicky za sebou. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to taky dost překvapilo. Je možné, že je to jen nějaká chyba - zatím jsem to ale neověřovala. Jinak je to ale skvělá YA s přesahem a tvrdou realitou, kterou doporučuji. :)

      Vymazat
  2. Toto je pre mňa novinka, vďaka za tip, aj keď asi nie som úplne cieľovka. Každopádne z tvojho dojmu na mňa dobre pôsobí ten ich vzťah a to, že je konečne normálny a nie alá Twilight :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vztah hlavní dvojky se mi líbil, protože působil autenticky. Polovina úspěchu je tedy zaručena a ta druhá se dostaví hned potom. :)

      Vymazat