Čtenářská komunita nás ovlivňuje (ať už chceme nebo ne)

března 10, 2021


Kdy naposledy jste šli do knihkupectví a odnesli si pouze takové knihy, které jste vy sami chtěli? Přitom ale na vás nepůsobila předtím žádná reklama ani názor nějakého recenzenta. Já si na tuto dobu už skoro nevzpomínám, ale bylo to předtím, než jsem objevila sociální sítě, konkrétně bookstagram a booktube.  Jakmile jsem na tyto dvě komunity narazila, postupně na mě měly čím dál větší vliv. Začala jsem (logicky) sledovat lidi, kteří četli skoro to samé, měli podobné názory a samozřejmě - když začali číst něco, co jsem do té doby neznala, potřebovala jsem to číst taky. 


Podle mého je velmi těžké si zachovat "vlastní čtenářskou identitu", když všude okolo vás lidé propagují tolik knih. Sociální sítě na vás postupně začnou mít vliv a nakonec stejně podlehnete marketingu, kladné recenzi nějakého vašeho oblíbeného účtu a tu knihu si koupíte. I když o ni třeba zas tolik nestojíte a normálně byste o ni v knihkupectví ani nezavadili pohledem. S tím také lehce souvisí téma spoluprací, ale to tu dnes rozebírat nebudu. 


Dnes si dovolím tvrdit, že s určitým nátlakem ze strany nakladatelů a knihkupců bojuji celkem úspěšně. Odolávám všem těm zdánlivě velmi výhodným akcím, pokud tam opravdu není kniha, kterou si chci už delší dobu přečíst. Téma slev a trvale nízkých cen tu už také padlo a v únoru bylo velmi diskutované, takže pokud chcete, přikládám odkaz na jeden velmi zajímavý článek, který by třeba mohl pozměnit váš pohled na věc. 


Chci jen dodat, že tenhle článek nemá být negativní, i když tak do této chvíle asi vyzníval. Sociální sítě sleduji ráda a sama na nich tvořím obsah. Je to jen můj postesk po době, kdy jsem chodila do knihkupectví a procházela se mezi regály, pročítala anotace a občas odešla s knihou, kterou jsem rozečetla hned v autobuse cestou domů. Neměla jsem totiž doma dvacet, deset, pět, ani jednu knihu, kterou bych měla číst, protože mi už půl roku leží nepřečtená na poličce. O tento stav znovu usiluji - od začátku roku jsem koupila pouze jednu knihu a jinak čtu své zásoby, která se pomalu tenčí, což mě dělá šťastnější. 

You Might Also Like

5 komentářů

  1. Též se snažím nic nekupovat v akcích a vyloženě se soustředit na knihy, které mám na poličce. :) A upřímně, daří se mi to a jsem spokojená.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je super, ono v zásadě je důležitý, aby člověk byl spoko, ať už dělá, co dělá... Ale s tímhle se prostě ztotožňuji a jsem ráda, že to tak má i někdo další. :)

      Vymazat
  2. Niekedy sa práve vďaka odporúčaniam dostanem k super knihe, po ktorej by som inak ani nesiahla - najmä, ak je to iný žáner než bežne čítam. Nehovorím, že to vždy vyjde a neraz som prečítala aj slabé knihy, ale tak je to vždy. Ja osobne mám rada sociálne siete aj odporúčania, minimálne mám vďaka nim prehľad čo všetko vlastne vychádza :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, díky sociálním sítím má člověk hned větší přehled, co vlastně vychází. Navíc se taky dozví, že vyšel ten a ten ediční plán, což je taky fajn, protože jinak by to člověk postřehl s nějakou časovou prodlevou.

      Vymazat
  3. Já jsem ještě student na střední škole, takže nemám takové příjmy, abych mohl kupovat jednu knížku za druhou. Rád se ale procházím v knihkupectví, a když mě nějaká knížka zaujme, napíšu si jí, zkusím ji vyhledat na bazaru, a když to vyjde mám doma hned o jednu krásnou knížku navíc. Sem tam ale nakoupím i v knihkupectví a pokaždé je opravdu hodně těžké se rozhodnout, jestli tu knížku ve slevě koupit nebo ji tam nechat pro někoho jiného 🙂;

    OdpovědětVymazat