Fantastická jednohubka | Elantris

července 03, 2020


Název:
Elantris
Originální název: Elantris
Autor: Brandon Sanderson
Žánr: fantasy
Nakladatelství: Talpress
Počet stran: 624
Série: -

Anotace


Elantris bývala výstavním městem s nádhernými paláci, jejichž vysoké věže zářily do daleka. Obyvateli tohoto města bývaly bytosti, o nichž se v sousedních sídlech věřilo, že jsou bohy. Krom fascinujícího vzhledu to byly i jejich magické schopnosti, pro něž je vyhledávali lidé z blízkého i dalekého okolí Arelonu. Vše bylo nádherné až do chvíle, kdy město zasáhl Reod - kletba, která zničila všechnu nádheru i kouzlo, pokryla místo páchnoucím slizem a z obyvatel udělala bytosti ani mrtvé ani živé... Čtenář je udržován v napětí až do samého závěru a teprve až v poslední kapitole dojde k očekávanému odkrytí tajemství prokletého města. Elantris je nádhernou fantasy pohádkou plnou napětí, záhad, duchovních hodnot a lásky.

Protože Sanderson


Tvorbu Brandona Sandersona mám moc ráda a dala jsem si za cíl, že jednou prostě přečtu všechno, co tento autor vydal. Samozřejmě nešlo vynechat Elantris, což je jeho prvotina, která spadá do žánru YA fantasy. Už to asi musí člověka trochu varovat - tahle kniha se mu za mě tolik nepovedla. Každý ale někde začíná a třeba Mistborn stále patří mezi mé nejoblíbenější série vůbec. Takže jdeme rovnou na pocity.

Svět


Určitě nejzajímavější je sledovat kontrast Elantris, už deset let mrtvé město, a Kae, nynější hlavní město říše. Bohužel - to je ze světa všechno, takže alespoň se dozvíte to nejzajímavější. Mám spoustu nezodpovězených otázek - hlavně co se týče Elantris. Na jakém principu tu funguje "magický" systém? Proč město při jeho pádu bylo pokryto zrovna páchnoucím slizem? A mnoho dalších, které by vám jen vyspoilerovaly spoustu informací, které se dovíte v průběhu čtení.

Něco tomu prostě chybělo 


No a samozřejmě nedokážu přesně říct, co. Osobně jsem měla největší problém s postavami od začátku až do konce. Od kdy se ve středověku (všechno tomu naznačuje, že jde o středověk) dohaduje otec - král se svojí dcerou - korunní princeznou? Neberte mě špatně, mám ráda silné ženské postavy, které dokáží odporovat systému, mužům a podobně, ale tohle mi přišlo trochu mimo. 

Jediný charakter, který si mne dokázal trochu získat, byl Hrathen, protože nebyl černobílý. Měl v sobě dobré i to špatné, což se o ostatních postavách říct nedá. Každá z nich totiž prezentuje maximálně dvě vlastnosti nebo je tam vložena za účelem udělat něco, aby se mohl děj poměrně logicky posunout dál. 

Politika a náboženství spolu úzce souvisí


Nejzajímavější na téhle knize bylo pozorovat střet politiky s náboženstvím. Intriky, politikaření, různé úskoky - to já prostě můžu a tady to byl ten největší tahoun příběhu. Už na začátku se dozvídáte veškeré důležité informace - jaká náboženství tu mají, různé problémy, které s tím souvisí, kdo má největší politickou/obchodní moc či jak na tom je samotná země. Je fajn, když to pro jednou víte už od prvních kapitol.

Na závěr


Neměla jsem od knihy příliš velká očekávání, zvlášť po čtvrtém Mistbornu, přesto jsem myslela, že to bude lepší. Že dostanu odpovědi na své otázky. Že to všechno do sebe po dočtení zapadne a já budu vědět. No, spíš jsem jen zmatená a lehce zklamaná (protože Sanderson). Četla jsem lepší, přesto mě titul neurazil a pokud chcete zkusit něco trochu jiného, možná bude tohle ta pravá volba.

Moje hodnocení: 3/5


Za laskavé poskytnutí e-knihy k recenzi moc děkuji Palmknihám. Pokud vás kniha zaujala, můžete si ji pořídit na tomto odkaze.

Čteme české autory: Recenze: DESTRUKCE (Alex Drescher)

You Might Also Like

6 komentářů

  1. Tohle byla moje první Sandersonovka, četla jsem ji asi v patnácti a doteď si pamatuji, jak mě uchvátila. Přišlo mi to jako nejlepší fantasy, které jsem kdy četla. Možná i proto se trochu bojím se do ní znova pustit, aby mi dospělost "nezkazila" ten pocit, který ve mně tehdy kniha zanechala. Ale jsem ráda, že udělali dotisk a fanoušci se tak mohou vrátit k autorovým začátkům.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky bych byla raději, kdybych začala právě s Elantris, protože takhle trochu "zaniká" za Mistbornem, který je ještě lepší. Souhlasím s dotiskem, určitě si to tahle kniha zaslouží.

      Vymazat
  2. Popravdě, kniha mě velice zaujala. A jelikož od tohoto autora jsem ještě nic nečetla, myslím, že pro začátek by byla dobrá. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad jednou Sandersonovi podlehneš a něco si od něj přečteš. Stojí to za to většinou. :)

      Vymazat
  3. Mě by hlavně zajímalo, jestli to autor dopíše, v plánu jsou ještě dva díly, takže jde o sérii...

    OdpovědětVymazat
  4. Sanderson je autor, na ktorého sa ešte chystám - Mistborna som zatiaľ nečítala. Ale učarovala mi jeho trilógia Pomstitelia, tá je naozaj výborná. A akurát čítam Vzhuru k obloze, som asi v polovici a je to tiež dosť dobre napísané :-)

    OdpovědětVymazat