Pošetile vyřčené přání | Obraz Doriana Graye

ledna 15, 2018

Název: Obraz Doriana Graye
Originální název: The Picture of Dorian Gray
Autor: Oscar Wilde
Žánr: Světová literatura, román
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 192
Série: -

Děj

Příběh se odehrává v Londýně v 19. století. Hlavním hrdinou není nikdo jiný, než Dorian Gray. Na začátku nevinný mladý muž, ze kterého se postupem knihy stane zkažený člověk.

Jeho přítel jednoho dne domaluje jeho portrét a on pošetile vysloví přání, aby obraz stárl za něj a on mohl být věčně tak krásný a mladý. V té chvíli netuší, že se mu toto přání splnilo. 


Dorian zničí mnoha lidem své životy, nic si z toho ale nedělá. Na ostatních mu za chvíli přestane záležet. 

Pohled na obraz ho ale postupně ničí..
Prolomí nakonec svou "kletbu" nebo bude žít bezstarostně dál?

Hodnocení

Jako vždy začnu stylem psaní. Musím říct, že to byla fuška. První asi čtyři kapitoly jsem se opravdu trápila, než jsem si zvykla. Čtu hlavně novodobou literaturu a tohle byl na mě až moc velkej skok. Níže v recenzi se k tomu ještě vrátím. No a když jsem si jakž takž zvykla, začalo mě to čtení i bavit! No ne moc na dlouho.. Po pár kapitolách přišla filozofie a já myslela, že tu knížku nedočtu. Nechápala jsem, to za prvé. Ještě k tomu jsem se v tom ztrácela, takže jsem to přelétla jen narychlo a jako.. Skoro čtvrt knížky jsem měla během půl hodinky "přečtenou".

Pak mě to už prostě nebavilo. Zápletka byla dál byla fakt o ničem a já se jen modlila, aby byl už konec knížky. 

Postavy... No abych byla upřímná.. Nic moc. Musím to brát tak, že je to celkem starší dílo, ale prostě kritice se nevyhnu. Jejich vlastnosti vyplývaly z knihy, ale že bych s nějakou sympatizovala, tak to se nedá říct. Některé postavy byly strašně naivní, jiné byly kruté. Nejspíš nejde o nic, co bych nenašla v knížkách této doby, ale.. Chápeme se snad.

První půlka knížka byla snad nejzajímavější. Tam se opravdu něco dělo. A i když jsem chvilku nechápala, dalo se to číst a celkem mě to bavilo.

Trochu mě zklamala ta hlavní zápletka - jak si Dorian přeje, aby obraz stárnul za něj. Nevím, čekala jsem od toho víc. Řekl prostě jednu větu a bylo hotovo. Bylo to odfláknuté podle mě. Celkově myšlenka této knížky je opravdu dobrá, ale myslím, že to autor mohl napsat o dost lépe. Nevyužil potenciál tohoto příběhu a to je podle mě opravdu škoda.

No abych se vrátila k myšlence v prvním odstavci. Tohle byla první knížka, kterou jsem na střední přečetla na povinnou četbu. Připadala mi fakt zajímavá a těšila jsem se na ni. Myslím, že to byla taky poslední knížka, co taky do školy přečtu. Nevím, mám prostě radši literaturu této doby a taky u ní zatím zůstanu.

Obálka tohoto vydání je opravdu moc pěkná a navozuje tu správnou atmošku k příběhu. Mě opravdu zaujala!

Knížku bych doporučila lidem, kteří mají rádi takové historické romány. Ostatní nejspíš moc nezaujme..

Moje hodnocení

Kniha: 1,5
Obálka: 4

pozn.: Knížku jsem četla online, takže nemám přímo svoji fotku. Obrázek je přímo z nakladatelství Omega.

You Might Also Like

6 komentářů

  1. Obraz Doriana Graye jsem nečetla, ale dějově mě docela láká. Víc mě ale láká "Jak je důležité míti Filipa", to jsem viděl jako film a bylo to super. Se stylem psaní bych asi problém úplně neměla, klasiku čtu hodně a už jsem si zvykla, ale je fakt, že několik prvních stran si vždy musím trochu zvyknout. :-D
    Snad budou další kroky v klasické literatuře lépe zvolené.! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také mě dost zaujal a první polovina knihy moje očekávání splnila :). O zbytku to už tak říct nemůžu, ale rozhodně si jej přečti.Třeba právě tebe zaujme! :) Tuto knížku jsem nečetla, každopádně ti přeji pěkné počtení, ať už si ji vybereš nebo se začteš do něčeho jiného. Uvidím, zda se ještě někdy vrhnu ke klasice. Myslím, že s věkem to prostě přijde a já se k ní nějakým způsobem vrátím. Uvidíme :)

      Vymazat
  2. Na tuhle knížku jsem měla spadeno hodně dlouho a když jsem si ji konečně přečetla, tak to bylo hodně velké zklamání. Mám na ni hodně podobný názor jako ty. Myslím, ale že za to mohl i překlad, který není nejlepší. Chyb v textu si obvykle moc nevšímám, ale co udělali s touhle knížkou bylo docela šílený!
    Doufám, ale že nad klasikou nezavrhneš. Je spousta klasik, které mají pěkné příběhy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná to bude tím překladem, každopádně kniha mě opravdu zklamala - a jak vidím, nejsem jediná s tímto názorem, ale řekla jsem si, že zkusím filmové zpracování.. Dám tomu příběhu šanci ještě takhle 😅.
      Bohužel mě tenhle titul trochu více odradil od klasické literatury, což mě trochu mrzí.. Do další takové knížky se budu muset asi nutit, takže se vracím ke svému šálku čaje. Aspoň na nějakou dobu :).

      Vymazat
  3. Úplně s tebou souhlasím. Ten styl psaní byl pro mě zkrátka nesnesitelný. Vzdala jsem to po pár stránkách s tím, že si přečtu nějakou "lehčí" maturitní četbu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, i po takové době si říkám, že je to jednoduše řečeno hrůza. Na druhou stranu je to významné dílo z doby úpadku literatury a podle toho to také vypadá. Přesto s tebou souhlasím a příště se také pustím do něčeho lepšího :)

      Vymazat