Velmi očekávaná kniha roku zklamala | V zajetí zimy

dubna 17, 2020

Název: V zajetí zimy
Originální název: Spinning Silver
Autor: Naomi Novik
Žánr: fantasy
Nakladatelství: Host
Počet stran: 480
Série: -

Anotace


Mirjem pochází z rodu lichvářů, avšak její otec ve svém řemesle zrovna nevyniká. Každému rád půjčí, ale pak si neumí říct o splátky, takže se rodina nachází na pokraji chudoby — dokud Mirjem nezakročí. Obrní se před prosbami vesničanů, vydá se vymáhat dluhy a zjistí, že je pro to jako stvořená. Když jí dědeček dá měšec stříbrňáků, přinese mu ho zpátky plný zlata.

Brzy se rozkřikne, že dokáže proměnit stříbro ve zlato. To ale přiláká pozornost krále Staryků — bytostí, které přicházejí s prvním záchvěvem zimy a prahnou po zlatě. Tím se dá do pohybu řada událostí, jimž spolu s Mirjem čelí vesnická dívka Wanda, která pro ni pracuje, protože její otec si nemůže dovolit zaplatit dluh, a šlechtična Irina, kterou chce otec provdat za mladého cara. Jenže ani car Mirnatius není tím, čím se zdá být.

Tohle mělo být skvělé a úžasné...


... ale nebylo a já jsem z toho opravdu smutná jako už dlouho ne. Čekala jsem na překlad a těšila se na něj jako malá holka a když došlo na čtení, většinou jsem si ho užívala, přesto má V zajetí zimy dost zásadní nedostatky, které tu hodlám zmínit.

Skvělé prostředí


Autorka umí vytvořit naprosto úžasný a kouzelný svět, který vás učaruje. Sice se nechala inspirovat, ale nezapomněla vložit i nové prvky, převážně ty fantastické. Spolu s postavami se ocitneme v zemi, kde je opravdová zima. Sníh, mráz a pokud jste venku příliš dlouho a nevybavení, může jít za chvíli o život. Bude vám běhat mráz po zádech, protože popisy jsou velmi realistické, i když trochu pohádkové. Zima navíc přichází s každým rokem dřív a odchází jen velmi nerada, což se podepíše i na obyvatelích. Úroda pomalu ani nestihne vyrůst a už ji musí sklízet, aby vůbec přežili. Život je tu velmi těžký a nikdo se tu s nikým nemazlí.

Postavy jako velký pilíř


Všechny postavy jsou velmi dobře napsané, mají charakter a je jisté, že si najdete svého oblíbence (ne-li víc). Jako to bylo ve Ve stínu hvozdu, tak i tady jsou postavy velkými tahouny celé knihy. Důraz je kladen na pocity, myšlenkové pochody - alespoň v první polovině. V té druhé je to poněkud utlumeno, jak se příběh postupně chýlí ke konci. Osobitost a jedinečnost všech charakterů jde do kytek. Bohužel ale právě v závěru byly myšlenky důležité a chyběly mi - hlavně vysvětlení, proč to ta postava udělala, co ji k tomu vedlo a jaký z toho bude mít prospěch (třeba). 

Ze začátku vás příběhem provádí tři hlavní hrdinky a postupně autorka přidává další a další postavy, což nebyl úplně dobrý tah. Pohledy se měnily v průběhu kapitol a později bylo velmi těžké rozeznat postavu, která má právě slovo. Dobré dvě strany můžete tápat, než se objeví záchytný bod. 

Naomi Novik nám navíc představuje Staryky - co jsou vůbec zač, jaká je jejich role v celé knize a podobně. Bohužel těch informací o nich nebylo tolik, kolik bych si přála - jejich přítomnost tedy působí jako prostředek k dosažení nějakého cíle. Velká škoda, protože okolo nich je stále mnoho tajemna. Možná to byl účel, ale jsem z toho lehce zklamaná.

Slova vás pohladí po duši


Autorka píše opravdu krásným jazykem (klobouk dolů překladateli, že zachovat to jedinečné kouzlo). Působí trochu v kontrastu s tím, jaké věci se v knize dějí - přeci jen jde o temnější fantasy. Navíc je V zajetí zimy poměrně bichlička (ještě štěstí, že není v hardbacku - to by se ní mohli zabíjet lidi), ale věřte mi, že nebudete litovat ani jednoho slova - i když má kniha své chyby, na které také přijde řada.

Ale i královna fantasy se může utnout...


A to hned několikrát. Už jsem tu zmínila tajemství, která se točí kolem Staryků. Jejich král trochu nakousne jedno z nich, ale autorka se s tím moc dobře nepopasovala. Udělala z něj chudáčka a čtenáře navíc nechala pěkně zmatené se spoustou otázek. Takových drobností je tu poměrně dost, ale v rámci spoiler free článku už nebudu další rozebírat. Pokud si ale o tom chcete popovídat, klidně mi napište - ráda budu rozebírat různé teorie a hledat další hluchá místa.

Smutné je také fakt, že většinu věcí uhodnete dopředu. Nejste skoro ničím překvapeni a autorka se vlastně ani nesnaží mlžit. Už padesát stran před samotným zvratem víte, že se něco takového stane - když je to tam fakticky napsané. Samotné provedení je super a čtení si i tak užijete, ale chci být taky i občas překvapená.

Závěrem


Po dočtení ve mně zůstal jen jediný pocit - meh. I když je svět úžasný a zamilovala jsem si ho, i když jsou postavy většinou taky skvělé (alespoň ze začátku), čekala jsem něco víc. Všichni o tom mluvili jako o topstrop knize, která je lepší než autorčina první kniha, která u nás vyšla minulý rok. Bohužel tam nevidím to, co stojí za pěti hvězdami z pěti u ostatních, co to četli. Chtěla jsem to vidět a stále chci, ale asi mi to nebude nikdy souzeno. Lehce nadprůměrná fantasy, která mě  ale velmi zklamala.

Moje hodnocení: 3,5/5





You Might Also Like

6 komentářů

  1. Zrovna nedávno jsem si knížku pořídila, protože Ve stínu Hvozdu naprosto zbožňuju, tak jsem zvědavá, co si o ní budu po přečtení myslet. Zatím jsem moc zahraniční recenze neřešila, takže vlastně nevím, do čeho jdu, ale ono je možná lepší nemít očekávání, protože si pak člověk aspoň nepřipadá tolik zklamaný, když se nenaplní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud jsi už Ve stínu četla, neměj od V zajetí zimy tolik očekávání. Myslím, že to je hlavní kámen úrazu - všichni ji vychvalují, ale nepřijde mi, že je to něco úplně světoborného. Každopádně doufám, že se ti bude líbit více - stále jsou tam moc pěkné prvky a ten příběh stejně má něco do sebe. :)

      Vymazat
  2. Od této autorky jsem ještě nic nečetla, ale jednou plánuji. Ale jsem ráda, že vím, co mám od knihy očekávat. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak doufám, že se ti budou její knihy líbit, alespoň ta první, kterou zvolíš. :)

      Vymazat
  3. Kniha ma zaujala krásnou obálkou, osobne som od autorky ešte nečítala nič, ale možno niekedy ako oddychovka by to bolo fajn, neísť do toho s veľkými očakávaniami :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně bych to nebrala jako oddechovku. :D Když se začteš, nejde to odložit a sem tam musíš dávat pozor, aby ses neztratila v postavách a různých souvislostech. Doufám, že se ti bude kniha líbit, případně i V zajetí zimy. :)

      Vymazat