Poznej fantasy čtenáře | Tag

ledna 30, 2021

Zdravím každou živou duši, která ztratí nad přečtením tohoto článku několik minut, protože to ,,třeba bude zajímavý". Ehm, dobře, teď už seriózně. Jelikož jsem přemýšlela, co by vás mohlo teoreticky bavit, došla jsem k závěru, že knižní tag je tak trochu jistota. No a na booktube jsem našla tag, který nese název poznej fantasy čtenáře a samozřejmě mě zaujal, protože fantasy žejo.


1. Jak ses dostal/a ke čtení fantasy? Jak ses dostal/a ke své první fantasy knize?

Na fantasy žánr jsem narazila už v dětství. Nebavily mě totiž ty klasické pohádky pro děti, zkoušela jsem dokonce i pár knih pro dospělé, které najdete třeba v maturitních seznamech. Pořád to ale nebylo ono, ale jednoho krásného dne (byl to úplně normální den, ale v mém knižním světě je to velký den, chápejte) jsem šla s mamkou do knihkupectví a narazila tam na Poselství jednorožců od Michaely Burdové. Ten tlustý komplet všech třech dílů s modrou obálkou, kde figuroval právě jeden jednorožec. No a jelikož jsem v té době četla hodně rychle a mamka chtěla ode mě mít na chvíli klid, tak mi ji pořídila (a já jsem jí dodnes vděčná, ten příběh si docela pamatuji ještě dnes). 

Nevím, jak dlouho jsem tu knihu četla, ale zamilovala jsem se do ní. V té době to byl pro mě top strop mezi knihami. Samozřejmě pak přišlo hledání podobných knih a no... dneska jsem tady. Jeeej. Myslím, že bych se k fantasy dostala tak i tak, jen o něco později a s jinou knihou - btw: knihy s jednorožci jsou docela vzácný a už jsem ani na nic podobného nenarazila. Do kurzu šel ale Eragon a ten byl v té době taky dost cool.


2. Kdybys mohl/a být hrdina/nka nějaké fantasy knihy, kdo by měl být její autor a jaký žánrový příznak - trope - by v ní měl být?

Nad odpovědí jsem přemýšlela snad půl hodiny. Mám spoustu autorů, od kterých by si přečetla snad všechno, ale kdybych se měla ocitnout v jejich knihách, nezvládla bych to psychicky a sesypala se. Zmínila bych hlavně Brandona Sandersona, Jana Hamouze, Pavla Bareše (i když jeho knihy spadají spíše do sci-fi), Katherine Arden, Patricka Rothfusse a mohla bych pokračovat ještě hodně dlouho. Proto bych si nejspíš vybrala Scotta Lynche, který napsal The Lies of Locke Lamora, česky Lži Lockeho Lamory. Je tedy pravda, že jeho svět taky není zrovna růžové místo, ale líbí se mi ta syrovost (dejme tomu jo), se kterou jsou postavy napsané.

Je vidět, jak se postavy vyvíjejí. Jak se v nich perou jejich osobní hodnoty s dalšími vlivy. Jak bojují sami se sebou. Dokážou být nelítostné, ale pořád to jsou lidé, co mají emoce. Dělají chyby a dokážou si je připustit. Jako čtenář navíc vidíte, jak vnitřně kolísají a nejsou stabilní a to je asi to, co mě na autorově knize bavilo nejvíc a v tomto duchu bych se klidně nechala od autora napsat.

Co se týče žánrového příznaku - nejsem si jistá, jestli to spadá k tomuto označení. Ráda bych se stala takovou tou na první pohled bezvýznamnou postavou, která ale v příběhu sehraje důležitou roli a pak už opravdu stane nezajímavou a jen zpovzdálí sleduje další vývoj událostí (i když tyhle postavy většinou rychle umřou, ale co už).


3. Jakou fantasy knihu, kterou jsi přečetla tento rok, bys chtěl/a, aby přečetlo více lidí?

No jelikož je přelom ledna a února, tolik knih jsem zase nepřečetla (přesně jich je 5) a všechny jsou populární (co se alespoň fantasy týče, u těch ostatních nemám přehled). Ale zmíním Medvěda a Slavíka. Četla jsem to sice minulý rok, ale v lednu jsem skoro na posezení přečetla druhý i třetí díl a říkám vám, že tohle by si měl přečíst každý, kdo má rád fantasy. 

Hlavní hrdinka vlastně ani není hrdinka, protože se snaží najít svou vlastní cestu a nenaplňuje očekávání ostatních. Chce být svá, dělá chyby a i když se jí do rukou dostane určitá moc, není napsaná jako ,,ta vyvolená, která teď má udělat tohle a tamhleto, protože se to po ní chce a očekává". 


4. Jaký sub-žánr fantasy máš nejradši a ze kterého jsi toho moc nepřečetla?

Doteď jsem četla hlavně high, heroic, low nebo urban fantasy a hodlám v tom pokračovat. Zároveň bych ale ráda zkusila magic realism nebo grimdark.


5. Je fantasy autor, od kterého si knihy kupuješ automaticky?

Kdyby byl jen jeden, bylo by to ještě v pohodě. Ale zmíním klasicky Sandersona. U něj mám jistotu, že se mi bude líbit cokoli, co napíše. Doma tedy nemám všechno, co kdy od něj vyšlo, ale i tak má pro sebe celou jednu polici (a to už něco znamená). Jsem si dokonce jistá, že kdyby napsal knihu, která by se mi třeba tolik nelíbila, tak bych si ji nechala, aby byla sbírka kompletní (nemyslím si totiž, že by napsal něco, co by mě extra štvalo a rvalo žíly z těla). Takže jop, Sanderson.


6. Kde obvykle nacházíš doporučení na nové fantasy knihy? - goodreads, youtube, podcast, instagram,...

Nemám jen jedno místo, kde bych brala inspiraci na nové fantasy čtení. Projíždím různě goodreads, koukám i na Instagram, kde sleduji pár lidí, u kterých vím, že máme relativně podobný vkus na knihy (např. @knizek.poeta, @br.enda, @bo_okista).


7. Na vydání které fantasy knihy se těšíš?

Momentálně se snažím číst knihy, které mám doma a nekupovat si další. Naštěstí (nebo bohužel?) mi situace trochu nahrává a zatím jsem nenarazila v edičních plánech na něco, co prostě musím mít hned, jak to vyjde. Ale přiznám se, že mě dost zaujala kniha Gideon Devátá, která by měla vyjít v půlce května u Hostu (Host sice říká, že je to sci-fi, ale na goodreads převažuje zase fantasy, ale budeme dělat, že je to fantasy, ok?).


Tenhle tag měl ještě další tři otázky, ale už takhle je ten článek dost dlouhý a pokud jste dočetli až sem, tak vám gratuluji. Máte malé a bezvýznamné plus! :-) Budu ráda, když mi do komentářů hodíte třeba nějaké vaše fantasy tipy na čtení nebo účty, které by měl sledovat každý #fantasylover. Díky za přečtení.

You Might Also Like

2 komentářů

  1. Pro mě momentálně za tento rok (i když teprve utekl měsíc, že jo :D ) tak spadá ke skvělým fantasy Draconis Memoria. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tuhle sérii jsem zkusila, dokonce jsem rozečetla třetí díl nějak do poloviny, ale odložila jsem ho a neplánuji se vracet. Druhý díl byl ale vážně skvělý a užila jsem si ho. :)

      Vymazat