1. nedočtená kniha roku 2018 | To

února 15, 2018

Název: To
Originální název: It
Autor: Stephen King
Žánr: Horor
Nakladatelství: Beta-Dobrovský
Počet stran: 1092
Série: Derry, 1. díl


Děj (oficiální anotace)

Bylo jich sedm a byli velmi mladí, když se jejich první klopýtnutí změnilo v horor. Jako dospělí se teď rozprchli do světa, aby v něm dosáhli úspěchu a štěstí. Minulost je ale stále živá – živější, než by si přáli. Nikdo z nich se nemůže ubránit síle, která je táhne zpátky na ono zvláštní místo jejich dětských let, do městečka Derry, kde se před lety spojili, aby čelili nezvladatelnému zlu. Vracejí se tedy, aby stanuli tváří v tvář noční můře bez konce a beze jména… Dokážou se jí postavit i dnes?
(zdroj: databazeknih.cz)

Hodnocení

Tak kde začít.. Přečetla jsem 503 stránek z 1092 a stejně si nejsem jistá, co je na knize tak úžasného. Na databázi knih má hodnocení kolem 80 %, což trochu nechápu.

Příběh mi přišel utahaný, celkově se strašně vlekl a číst třeba třicet stránek celkem nezáživného popisu.. Nezaujme to každého. Styl psaní mi prostě nesedl, od začátku jsem se nemohla začíst a všechny ty "strašidelné" scénky byly o ničem (a že já se jinak bojím, co se hlavně filmových hororů týče).

Postavy mi byly celkem sympatické. Nejvíc mi sedla asi jediná dívka mezi sedmi dětmi. Každopádně pořád nevím, co si mám o všech těch charakterech myslet. Mám z nich rozporuplné pocity.

V knize se však nachází občas i úsměvné pasáže - hlavně o sexuálních záležitostech. Je někdy opravdu vtipné, jak dokážou malé děti opsat něco, čemu vlastně nerozumí (protože dospělí jim nic neřeknou žejo). Určitě s tím máte své vlastní zkušenosti, no nemám pravdu?

Dalším bodem, kterému věnuji pár řádků je určitě délka kapitol i podkapitol. Byla bych mnohem raději, kdyby Stephen King rozčlenil knihu do více kapitol nebo celé knize odebral takové pasáže, které všeobecně čtenáře nudí. Lépe by se to četlo a potom bych jako čtenářka neztrácela motivaci se posunout v ději. Možná bych titul i dočetla, ale i tohle mě osobně odrazovalo v pokračování.

Musím uznat, že film je mnohem lépe zpracovaný a kniha mě velmi zklamala. Na druhé filmové zpracování se celkem těším a jsem zvědavá na jeho pojetí. Přeci jen polovina knihy je dost na to, aby si člověk mohl udělat obrázek o tom, jak by to mohlo dopadnout. Hold jsem měla na knihu dost vysoké mínění..

Abych ale nebyla jen kritická, líbilo se mi střídání přítomnosti s minulostí. Podotýkám ale, že všeho moc škodí a pročítat se třeba sto padesáti stránkami v minulosti a pak šup na dalších sto do přítomnosti, je trochu šok. Člověk ztratí pojem, kde v příběhu se právě nachází.

Dalším takovým bezvýznamným plusem jsou krátké citáty od slavných osobností na začátku každé kapitoly. Nad některými jsem se i pozastavila a chvíli o nich i přemýšlela. Někde v článku najdete malou ukázku, abyste měli představu.

Abych to tedy nějak zakončila: ke knize se nehodlám už vracet. Rozhodně je to klasika a o tomto spisovateli se určitě bude za padesát let mluvit na hodinách literatury. Podle mě to místo nebude mít úplně tak zasloužené, ale celkově kniha úspěch má a to má větší váhu než celý tento článek.

Obálka je jinak pěkně zpracovaná a nejlepší jsou na ní ty krásné červené balonky. Co by to přeci bylo za klauna bez balonků no ne?

Jaký máte na knihu názor vy? Četli jste knihu? Jak se vám líbila?

---

Pokud by měl někdo zájem, jsem ochotna tuhle knížku poslat do jiného domova. U mě by se na ní pouze prášilo a když jsem ji ani nedočetla.. je to škoda. Napište mi dolů do komentářů anebo ještě lépe na e-mail knihyknihyaknihy@seznam.cz a dohodneme se na podrobnostech.



You Might Also Like

15 komentářů

  1. Kinga buď miluješ a nebo nenávidíš. :-) Né každý ho umí číst, nebo jak to říct, má specifický styl, ale pro mě je to ze současných autorů naprostý top. S To jsem sama začínala, bylo to mezi 5. a 6. třídou základní školy a byla to jízda. Zpětně bych ale jako první Kingovu knihu rozhodně nedoporučila. To bych spíše řekla třeba Prokletí Salemu, Christine (o auto, ale úžasné). Pokud máš ráda detektivky tak třeba sérii Pan Mercedes. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne že bych ho nenáviděla, ale touhle knížkou mě moc nezaujal. Rozhodně mu nechci brát úspěch, který si tímhle dílem nejspíše jen upevnil. Třeba se k jeho tvorbě někdy zase jednou vrátím, ale v nejbližší době to v plánu nemám. Moc ale děkuji za tipy! :)

      Vymazat
    2. Určitě mu ještě šanci dej. :-) Špatná "čtecí" doba a možná i hůř zvolená kniha dělají divy. :-)

      Vymazat
  2. Tohle byla moje první kniha od Kinga. Nejdříve jsem tápala, ztrácela se...ale pak jsem tomu propadla. Takže k jeho dílům se budu vracet a bude mít své místo v knihovně. Souhlasím s tím, že ho buď milujete nebo nenávidíte.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chtěla jsem knize dát šanci a čekala jsem do poloviny. Bohužel mě to moc neoslovilo. Neříkám, že je to úplně špatné, ale já Kingovu kouzlu hold nepropadla. Momentálně ho beru spíše neutrálně a jeho knihy neodsuzuji.

      Vymazat
  3. Já se tuhle knížku pokoušela číst rovnou dvakrát a vždycky jsem se dostala taky jen zhruba do té poloviny - mám pocit, že jsem se nikdy nedostala k těm strašidelným částem. Ale ještě jednou bych téhle knížce ráda dala šanci - znám lidi, co na tuhle knížku nedají dopustit (lidi, na které v tomhle ohledu dám), ale zase asi až za pár let. Je pravda, že knížka mi přišla dost roztahaná a přistihla jsem se, že mě to čtení moc nebavilo. Nové filmové zpracování se mi moc líbilo (originál filmový jsem neviděla). Co se týče knížek od Stephena Kinga, pár jsem jich četla a nejvíc mě dostalo Osvícení - paradox je, že v tomhle případě mě naopak moc neohromil film.
    Jinak, já opravdu málokdy odložím knihu nedočtenou, ale v tomhle případě jsem to dočíst nezvládla - což taky o něčem vypovídá. Ale jsem ráda, že nejsem samotná, kdo ji nedočetl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě záleží i na okolnostech při čtení. Celkem jsem se do něj opravdu nutila a radši jsem to vzdala. Také nerada nechávám knížky nedotčené a snad se k To někdy vrátím a dočtu ji :)

      Vymazat
    2. A přeji krásné počtení, až se ke knize vrátíš :)

      Vymazat
  4. Já knihu zrovna čtu, už s ní bojuju nějaký ten měsíc a jsem někde na straně 600 ale zatím se nevzdávám, i kdyz uz jsem mela sto chutí to odložit, ale verim, ze ji udolam :D ale souhlasim, ze jako taky nechapu co je na ni tak super, to hodnoceni je na muj vkus dost vysoke, a tro uz jsem za pulkou, ale mam pocit ze z ni nic nemam. ty pribehy se vlečou, strasne okecávky, strasne moc popisů z detstvi a historky a vypraveni co by se dalo zkrátit, aby kniha mela o pul min, ale uvidim az dojdu konce. kazdopadne zatim jsem z toho dost zklamana, ale rikam si ze kdyz uz jsem tak daleko tak to musim uz dat. : )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nerada nechávám nedočtené knihy, ale tahle mě opravdu nebavila.. Snazila jsem se se přemluvit, ale moc mi to nešlo a řekla jsem si, že nemá cenu se trápit 😅

      Vymazat
  5. Přes 1000 stránek?! No tak to bych hned vzdala, tohle bych nikdy nepřečetla. Ale klobouk dolů, že jsi zvládla těch 500 :D
    Nekonečná knihovna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chtěla jsem, aby mi knížka jednou vydržela trochu déle no 😄. Každopádně to nebyla dobrá volba pro mě :D

      Vymazat
  6. Přiznávám, že když jsem s "To" začínal, měl jsem naprosto stejný problém jako Ty. Roztahaná dlouhá souvětí a vleklý příběh jako venezuelská telenovela. Vyloženě jsem trpěl, než jsem dočetl. (Byť mne konec mile křekvapil a svou ... mytologií? připomínal Lovecrafta.)
    Ne jeden autor české literatury přiznává, že kdyby tahle kniha prošla opravdu edicí, bylo by z ní vyškrtáno minimálně 200 stran. Druhý tábor však tvrdí, že ony pasáže jsou kouzelné právě tím, jak dokáže King používat hovorovou angličtinu tehdejších dětí v kombinaci s angličtinou dospělých. Pro anglickou literaturu je tohle jeden z nosných důvodů, proč je ta kniha brána jako mistrovské dílo ale je pravdou, že v Českém překladu si dost možná tyto "perličky" neužijeme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě je slovíčkaření na knize dost osobité, a proto kniha nezaujme každého čtenáře. Napsal jste to opravdu výstižně.

      Vymazat
  7. Tohle byla moje první kniha od Kinga. Byla to pro mě výzva, až po přečtení jsem se koukla na film a navíc nejdelší kniha, co jsem kdy přečetla. Ano, v některých částech se to dosti táhlo, ale někdy to zase jelo jak po másle a já se hrozně bála i brečela. Byla to i první kniha, ve které se vyskytoval sex a skoro pořád sprostá slova, proto Kingovky jsou dobré, ale pro patnáctiletou holku. Bavilo mě to, film z 2017 byl pro mě obrovským zklamáním. Dokázala bych film shrnout do tří slov: krev, děs a sprostá slova...

    OdpovědětVymazat