Není smrtka jako smrtka | Scythe

června 11, 2018

Originální název: Scythe
Autor: Neal Shustermann
Žánr: fantasy, pro děti a mládež
Nakladatelství: Walker Books Ltd
Počet stran: 448
Série: Scythe, 1. díl

Anotace (oficiální)

In a perfect world, what is there left to fear? A chilling and thought-provoking sci-fi novel from New York Times bestselling author Neal Shusterman.

A dark, gripping and witty thriller in which the only thing humanity has control over is death.

In a world where disease, war and crime have been eliminated, the only way to die is to be randomly killed ("gleaned") by professional scythes. Citra and Rowan are teenagers who have been selected to be scythes' apprentices, and despite wanting nothing to do with the vocation, they must learn the art of killing and understand the necessity of what they do.

Only one of them will be chosen as a scythe's apprentice and as Citra and Rowan come up against a terrifyingly corrupt Scythedom, it becomes clear that the winning apprentice's first task will be to glean the loser.

Hodnocení 

Smrtka se za velmi krátkou dobu stala knižním hitem českých knihomolů. Tuhle knihu najdete na mnoha Instagramových profilech a bylo o ní natočeno poměrně velké množství recenzí na YouTube. Já se rozhodla si knihu také přečíst, protože ohlasy byly a stále jsou neuvěřitelné pozitivní. Titul jsem se rozhodla přečíst ale v angličtině. Chtěla jsem si prostě zkusit, jaké to je si přečíst delší text v cizím jazyce (který jakž takž také ovládám) a jestli by mě to bavilo (anglické knížky jsou mnohdy levnější jak ty v češtině!). No jdeme na samotnou recenzi!

Začnu hodnocením angličtiny, což bude zajímat převážně většinu z vás. Byla to sice moje první kniha v AJ a přiznávám, že jsem z toho měla obavy. Přesto jsem neměla pocit, že bych textu vysloveně nerozuměla a byla úplně mimo. Úroveň byla středního rázu, takže se čtení nemusí bát ani začínající knihomol jako já (když jsem to dala já - JÁ -, pravděpodobně to zvládnete i vy). Přesto ale dopředu říkám, že je lepší začít s jednoduchými knihami (které jsem, ehm, trochu vynechala). Samozřejmě se vyskytnou slovíčka, kterým čtenář neporozumí, z kontextu to ale většinou vyplyne (chystám článek o čtení v angličtině, kde se tomuto tématu budu více věnovat, pojďme tedy dále).
„Is that why you´re here? “ Ben blurted „To glean one of us? “ Scythe Faraday offered an unreadable smile. „I´m here for diner. “
Styl psaní byl pro mne nezvyk. Když si ale zvyknete na jazyk, začnete více vnímat příběh a užijete si jej. Zápletka byla v celku jednoduchá, přesto čtenáře bude dějová linka bavit. Bude na vás čekat i menší překvapení, které z anotace neodhalíte. Kniha obsahuje i trochu detektivní motivy a nechybí spousta akce a mrtvol. No a bez humoru by to také nešlo!

Neal Shustermann nám představuje náš svět v budoucnosti. Prostředí se nijak neliší od toho současného. Lidstvo porazilo všechny slabosti jako hlad, spánek a nakonec i smrt. Jsou tu ale smrtky, které mají za úkol zabíjet, aby nedošlo k přelidnění a následné katastrofě. Ty jsou vybírány na základě různých předpokladů a vlastností - bylo by celkem nepříjemné, kdyby je zabíjení začalo doopravdy bavit. Všichni se jich bojí a straní se jim, což je celkem škoda. Nikdo si neuvědomuje, že většina z nich si to nevybrala. Tuhle práci vykonávají muži i ženy, kteří před sebou měli jinou budoucnost, která se ale rozplynula. V průběhu času si tento fakt uvědomují oba hlavní hrdinové. Dystopie je velmi patrná.

 Postavy jsou normální lidé bez nějakých super schopností. Osud ale Citru a Rowana svedl na společnou cestu jak se stát profesionálním zabijákem. Ani jeden si tuto cestu nevybrali, ale nemají na výběr. Pravidla jsou daná. Mají rok na to, aby pochytili o svém budoucím řemesle co nejvíce. Na konci jeden z nich zemře, aby druhý mohl žít a stát se smrťákem. Citře nechybí humor, který se nebojí použít a je velmi inteligentní a důmyslnou. Rowan je spíše fyzický typ. Přesto si tahle dvojka k sobě najde cestu a vytvoří se mezi nimi určité pouto. Není to láska a ani přátelství. Jejich vztah je velice specifický a zajímavý. Zjišťují, že každá smrtka je jiná a na vlastní oči uvidí to, když se pro ně zabíjení stává zábavou. Přesto jsou tu i spravedlivé postavy, které poměr vyrovnávají.
Forget what you think about scythes. Leave behind your preconceived notions. Your education begins today.
Poslední dobou se pozornost stáčí hodně k problémům společnosti - ať už nějaké smyšlené nebo té naší, reálné. V tom vidím velké plus, protože se lidé začínají zajímat o dění kolem sebe. I když se v této knize jedná o celkem smyšlenou skupinu lidí, některé problémy zasahují do našeho života - to samé bývá naštěstí u většiny takových knih. Autor dostává plusové body nejen za příběh, ale i za zmínění a hlavně zpracování některých současných záležitostí. 

Závěr je celkem překvapující a jistě vás bude zajímat pokračování tohoto úžasného příběhu. Můžete vidět alespoň anglickou obálku druhého dílu. Zatím se ke mně nedonesla informace o připravovaném překladu, každopádně já se do knihy pustím opět v angličtině (snad někdy o prázdninách). Přináším vám i oficiální anotaci:
Thunderhead
The stakes are high in this chilling sci-fi thriller, in which professional scythes control who dies. Everything else is out of human control, managed by the Thunderhead. It's a perfect system - until it isn't.

It's been a year since Rowan went off-grid. Hunted by the Scythedom, he has become an urban legend, a vigilante snuffing out corrupt scythes in a trial by fire. Citra, meanwhile, is forging her path as Scythe Anastasia, gleaning with compassion. However, conflict within the Scythedom is growing by the day, and when Citra's life is threatened, it becomes clear that there is a truly terrifying plot afoot.

The Thunderhead observes everything, and it does not like what it sees. Will it intervene?

Or will it simply watch as this perfect world begins to unravel?

Obálka je krásná, určitě souvisí s dějem. Ať se jedná o anglickou či českou verzi, určitě by měla mít místo ve vaší knihovně - nebo alespoň si ji půjčte z knihovny.

Knihu doporučuji čtenářům fantasy a milovníkům dystopických románů. Jistě vás kniha potěší.

Moje hodnocení

Kniha: 5/5
Obálka: 5/5



You Might Also Like

4 komentářů

  1. To je fakt k vzteku! Všichni si Smrtku chválí a já jí ještě nečetla :-( Na Světě knihy jsem na ní koukala, a říkala si že jí zkusím, ale nakonec jsem si to rozmyslela. Po přečtení tvé recenze mě moje volba mrzí ještě víc. Tak se k ní snad časem dostanu :-)
    Měj se krásně ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě to brzy napravíš :). Smrtku ti vřele doporučuji, je to skvělá a originální kniha. Také se měj krásně a hezké počteníčko :)

      Vymazat
  2. Pěkná recenze :) Smrtku jsem četla a taky se mi líbila :) Jsem zvědavá na pokračování :) A gratuluji i ke knize přečtené v angličtině, taky to zkouším a je to snazší, než jsem si myslela :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :). Zatím se ke mně nedonesla informace, že by se chystal překlad. Já se chystám na dvojku opět v angličtině. Rozhodně čtení v aj není špatné😊

      Vymazat