RECENZE: Hunger Games (1. - 3. díl)

června 05, 2018

Autor: Suzanne Collins
Žánr: sci-fi, thrillery
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 328, 336, 342

UPOZORNĚNÍ: Následující řádky mohou obsahovat spoilery, bez nichž by článek nebyl možný sepsat.

Hlavní hrdinkou je šestnáctiletá Katniss Everdeenová, která se nabídne dobrovolně místo své sestry jako splátkyně krutých her. Z nich vyjde jen jeden vítěz. Spolu s ní je z jejího kraje vybrán i Peeta, se kterým naváže křehké spojenectví. Kdo přežije výmysl nynější společnosti?

Ve druhém díle je před Katniss s Peetou postaven až nesplnitelný úkol. Mají zabránit nepokojům v krajích. Svým vítězstvím rozpoutali něco velkého, něco, co už nejde zastavit. Začíná další ročník her, které jsou tentokrát velmi speciální. Zároveň lidé začínají odporovat zavedenému systému.

Velká revoluce již započala, Dvanáctý kraj je zničen a Katniss přežila Hladové hry. Peeta se stal zajatcem Kapitolu a Třináctý kraj vyráží do přímého boje proti hlavnímu městu. Je však potřeba, aby se Katniss stala tváří celého boje. Kdo vyhraje tento krvavý souboj o nadvládu?

---

Hunger Games představovaly ve své době obrovský boom. Celý svět se zamilovat do tohoto příběhu. I já se rozhodla si s menším odstupem času pustit do knižní podoby. Jak dopadlo mé setkání s touto slavnou ságou?

Musím říct, že styl psaní se díl od dílu poměrně dost lišil. Hunger Games: Aréna smrti představoval pro mne úžasný čtenářský zážitek. Kniha se čte opravdu sama, autorka do dějové linky vložila spoustu akce a dobrodružství. Není to ale jen o boji o přežití. Rozhodně jsou tu vidět dystopické prvky (které jsou patrné ve všech třech knihách), což hlavní zápletku hezky obaluje. Řeší se problémy této společnosti, které navíc občas zmíní nedostatky v našem reálném světě.

Druhý díl byl velmi odlišný. Styl psaní se změnil a neřekla bych, že změna vedla k lepšímu. Slibný začátek této série se trochu rozplynul. Vražedná pomsta postrádá kouzlo první knihy, což je opravdu škoda. Čtivost trochu pokulhává, přesto je děj napínavý a o akci není nouze. Určitě se můžete těšit na překvapivé zvraty, které s hlavními postavami opravdu zamávají. Jak jsem ale již řekla, něco tomu chybí.

Výsledek obrázku pro hunger games síla vzdoru knihaPokud si myslíte, že dvojka byla špatná, tak trojka celou sérii definitivně pohřbila. Styl psaní je vcelku dobrý, ale nic moc se v knize neděje a když ano, čtenář dokáže vše lehce uhodnout. Gradují problémy ve společnosti válkou, která je vlastně hlavní dějovou linkou. Výsledky ovlivní dění v celém světě.

Katniss je ten silný typ hrdinky, která živí svou rodinu a dobrovolně se za svou sestru přihlásí v podstatě na smrt. Přesto se jí podaří zvítězit. Po celou dobu jí S. Collins předhazuje pod nohy klacky a ze všeho se dokáže dostat. V prvním díle ji budete milovat, ve druhém bude lézt na nervy a ve třetím vám bude připadat jako vypočítavá mrcha. Celkem zajímavý vývoj hlavní postavy, nemyslíte? Proč tak vlastně usuzuji? Postupem času se tu vytvoří milostný trojúhelník a Katniss se nebude moct rozhodnout, s kým vlastně zůstane. V knize padla hezká věta: Katniss si vybere toho, bez nějž nebude schopna přežít. No v závěru je její výběr spíš na truc (tím taky celou sérii totálně zabila).

Když nic jiného, jsou hezky popsány problémy společnosti, které vás mohou zaujmout. Zajímavé je určitě i prostředí, ve kterém se celý příběh odehrává – tím je zničená Severní Amerika (zbytek světa je zničen krutými a dlouhými válkami).

Celou sérii hodnotím jako nešťastně řešenou. Za přečtení stojí jen první díl. Pokud nechcete ztratit iluze, radši si opravdu vymyslete své pokračování, i když druhá kniha ještě není tak špatná.

Obálky k sobě hezky ladí, knihy můžete navíc získat v různých vydáních.

Hodnocení série

Knihy: 2,5/5 (dva body za první díl, půl bod za druhý a o trojce radši nemluvím)
Obálky: 3/5

You Might Also Like

4 komentářů

  1. Já jsem viděla všechny díly filmového zpracování, líbilo se mi, proto jsem si koupila první díl a musím říct, že mě to strašně zklamalo a ani jsem to nedočetla.. A jak tak koukám, tak jsem i ráda, že jsem nečetla další, protože jsem slyšela dost kritiky :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, první díl byl moc fajn a zbytek stál fakt za nic :D

      Vymazat
  2. Četla jsem všechny tři a trilogie mě nadchla. Nemyslím si, že třetí díl je nejslabší (i když s tímto názorem jsem se setkala vícekrát) a Katniss mi nepřipadá jako vypočítavá mrcha, spíš jako člověk, který dospěl, i když cestami nehezkými a nelehkými. Prostě poznala, že končí iluze a musí přijmout realitu, i s tím, že se jí ta realita nelíbí. Ale už je to pár let, co jsem trilogii četla, a možná by mi dnes zas pár věcí připadala jinak. Asi knihu zase opráším).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak se říká, sto lidí, sto chutí. Ohledně této série každý má na ni jiný názor. Téma knih je zajímavé, ale postavy mi prostě nesedly. Třeba se do série pustím za pár let a můj názor se pozmění, jako třeba Tvůj :)

      Vymazat