Kniha o životě, která ale není návodem jak jej prožít | Malý život

srpna 23, 2018

Název: Malý život
Originální název: A Little Life
Autor: Hanya Yanagihara
Žánr: román
Nakladatelství: Odeon
Počet stran: 640
Série: -

Děj

Čtyři kamarádi se přestěhují do New Yorku s nadějí, že prorazí. Willem - začínající herec, DžejBí - upřímný malíř, Malcolm - utrápený architekt a Jude. Geniální právník, kolem kterého se celý příběh točí. Po desetiletí může čtenář sledovat, jak se jejich vztahy prohlubují a jaké nabírají grády. Malý život je o sexuální orientaci, poškozování sebe sama, lásce, krutosti osudu a obětavosti.

Hodnocení 

Nedávno jsem četla svou první knihu z nakladatelství Odeon, a tou byla Vegetariánka (článek o ní najdete na tomto odkaze). Sice měla své mouchy, ale zaujala mou pozornost natolik, že jsem se začala více zajímat o tituly ze Světové knihovny Odeon. No a další přečtenou knihou je Malý život. Co si o tomto "malém" titulu myslím? Čtěte dál.

Styl psaní je prostě a jednoduše úplně odlišný pro někoho, kdo jinak čte fantasy, sci-fi a knihy podobného rázu. S tím také musíte u čtení počítat. Pokud jste jako já, bude vám ze začátku dělat potíže, že se po akční stránce nic zdánlivě neděje. U Malého života jde hlavně o pocity, vývoj hlavních hrdinů a spletitost jejich vztahů. Nečekejte žádné velké zvraty nebo potoky krve. Krása spočívá úplně někde jinde. Překladatel si navíc pěkně pohrál se slovní zásobou. Vytknout bych mohla hojný výskyt "jsem". Když se na to ale čtenář nezaměří, nějak zvlášť to nepřekáží.
...Zatímco se bude propadat do toho druhého světa, kam se uchyluje, kdykoli cítí takovouto bolest, do světa, o němž ví, že nikdy není daleko od toho jeho, ale potom si ho nikdy nedokáže vybavit: Můj život.
Teď bych měla napsat něco málo k postavám. Heh, tak jo. Je jich tam opravdu HODNĚ a opravdu nekecám (na celou mou knihovnu). V anotaci jsou uvedené čtyři postavy, kolem kterých se příběh točí, ale už se tam nemluví o té velké spoustě vedlejších, které hrají také svou důležitou roli (chtěla jsem si je spočítat, ale jsem líná, pardon). Kdo jste tuto knihu četli, je tam opravdicky tolik postav nebo se mi to jen zdá? Děkuji za odpověď. Ale teď vážně... V podstatě máme jednu ultra hlavní postavu, kterou je Jude. Postavy, které jsou také hlavní ale už né ultra, jsou: Will, Malcolm a DžejBí. Po celých těch 600 něco stran sledujeme jejich životy jak se vzájemně proplétají, vzdalují a zase přibližují k sobě, rostou, zmenšují se podle jejich rozpoložení a podobně. Přicházejí dobré i špatné dny, dny kdy se nesnáší a dny, na které nechtějí nikdy zapomenout. Nechci vám tu vyprávět, co je kdo zač. Prostě si to přečtěte. Protože to stojí za to. A ještě jedna drobná poznámka na konec tohoto tématu - nemusíte se bát, že si všechny ty charaktery nezapamatujete. Všechny vám chtě nechtě ulpí v paměti a budou se tam držet asi ještě dlouho i po dočtení.

V podstatě celá kniha se odehrává v New Yorku. Musím ale říct, že prostředí jako takové není moc důležité. Ano, jsou v knize zmíněné různé ulice, restaurace, galerie a další místa. Přesto si je čtenář stejně představí podle svého jak mu to vyhovuje. Sice vám autorka nabídne krátký popis, ale ruku na srdce. Kdo si tak ta místa bude představovat (klopím oči a dělám, že tady nejsem)
Přátelství znamenalo stát se svědkem pomalého odkapávání trápení jiného člověka, dlouhých období nudy a občasných triumfů. Znamenalo cítit se poctěn, že se mu dodává té výsady, aby mohl být přítomen u nejhorších okamžiků jiného člověka, a vědět, že mu může na oplátku odhalit ty své.
Dlouho jsem přemýšlela, co bych měla autorce vytknout. Měla bych poznámku pouze k překladu, za který ale ona sama nemůže. A pak jsem si řekla, že zrovna u téhle knihy žádné chyby hledat nejde. Každý život je jedinečný a hledat chyby v knize o životě, která ale není návodem, jak život prožít, je trochu blbost. Nemyslíte?

V tomto odstavci bych měla mluvit o závěru. No. TO SI PROSTĚ MUSÍTE PŘEČÍST. Nic víc vám k tomu bohužel nepovím (jo, až tak mě ta kniha dostala a ne, nejsem v pohodě).
Byl to laskavý člověk (ačkoli k sobě nikoli), jemný v chování i mluvě, a přece v té soudní síni veškerá jeho jemnost jakoby shořela na popel a zanechala po sobě cosi brutálního a studeného.
Obálka je jako vždy elegantní a hezky ladí s dalšími knihami z edice Světové knihovny Odeonu. Na první pohled sice působí optimisticky, ale nenechte se zmást. Nese v sobě důležitá poselství a těžké životní situace, které se mohou stát naprosto každému. 

Malý život doporučuji naprosto každému. Tohle je něco, co by prostě nemělo zůstat bez povšimnutí. Je tedy lepší, když je čtenář trochu starší. Je to celkem těžké čtení a mladší čtenář by nemusel příběh tolik ocenit a vůbec by se mu titul nelíbil (tím ale nechci nikoho odrazovat!).

Moje hodnocení

Kniha: 5/5
Obálka: 4,5/5




You Might Also Like

2 komentářů

  1. Moc pěkná, zajímavá recenze!!!! O knize jsem slyšela dost, ale zatím se na ni nechystám, trošku mě odrazuje ta tloušťka, ale ta recenze se mi fakt moc líbí!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! Tvůj komentář mne moc potěšil :). Ano, četba je trochu delší, jelikož je opravdu bichle a písmo je poměrně malé. Přesto knihu jen a jen doporučuji :)

      Vymazat