Maturitní četba nemusí být jenom nudná | Krysař

října 25, 2018

Výsledek obrázku pro Krysař
Název: Krysař
Autor: Viktor Dyk
Žánr: česká beletrie
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 70
Série: -

Děj

Příběh byl inspirován skutečnou událostí. V městečku Hammeln se přemnoží myši. Konšelé povolají do svých služeb Krysaře, který svou část dohody splní. Vedení města mu ale nechce vyplatit zaslouženou odměnu. A aby toho nebylo málo, tak se zamiluje.

Hodnocení

Krysaře jsem si vybrala do povinné četby k maturitě a jelikož mě příběh zaujal, rozhodla jsem si jej přečíst. Když se dívám na názory ostatních čtenářů, jsou celkem rozporuplné. Některým se to fakticky líbilo, někoho to jednoduše neoslovilo - ať už byl důvod jakýkoli. Co tedy na knížku říkám já?

I když se jedná o čtení do školy, není to žádná nuda. Jazyk, jakým je kniha napsaná, je srozumitelný a dějová linka Vás neunudí k smrti. Možná právě naopak. Příběh je to poměrně kraťoučký, přesto nabízí kvalitní základ. Autor kladl důraz nejen na zvraty, ale i pocity hlavních postav i dalších. Nechybí ani skrytý význam, nad kterým může čtenář přemýšlet. Nechybí láska a klasický (novo)romantický hrdina.

Krysař se odehrává v městečku Hammeln, které skutečně existuje a můžete jej najít v Německu. Pojí se s ním legenda, na jejímž základě stojí příběh. Čtenář se ocitne ve středověku, bohužel prostředí není moc detailně popsáno (což nevadí, protože nehraje nijak významnou roli). Je ale zajímavé, jak na středověk nahlíží lidé z dvacátého století.

Hlavním hrdinou je mladík, který se živí svou píšťalou. Sám se nazval nikým, proto se mu v celém příběhu říká jednoduše Krysař. Chodí od vesnice k vesnici a pomáhá tamním obyvatelům od hlodavců. Nikdy se ale nezdrží a když má svou práci hotovou, odchází dál. Jde o klasického romantického hrdinu, kterého se všichni straní nebo se jej dokonce bojí. Přitom není ani zlý - pouze lidé jsou nedůvěřiví a možná i pověrčiví. Jediný člověk, kdo je ochotný se s ním bavit, je Agnes.
Agnes je dívka, kterou Krysař na první pohled upoutá. Flirtuje s ním, až jej nakonec svede. Má to ale jeden háček. I přes tento problém naprosto hlavnímu hrdinovi podlehne. Tím to však ale nekončí... Osud (nebo její nezodpovědnost?) před ni postaví těžkou životní situaci. Rozhodnutí ovlivní celou její budoucnost.

Některým se určitě nebude líbit konec celé zápletky. Pokud se na něj ale podíváte z trochu jiného úhlu pohledu, třeba pozměníte názor.

Obálka je poměrně hezky zpracovaná, hodí se k příběhu. Působí poněkud tajemně, což umocňuje dojmy. Mne osobně by se líbila obálka od Odeonu, kterou používají pro klasickou četbu. Tak třeba někdy v budoucnu.

Titul doporučuji nejen studentům středních škol, kteří hledají něco krátkého, ale i těm, co hledají trochu odpočinkovější a melancholičtější čtení. Čte se to velmi dobře a na jeden večer úplně ideální.

Moje hodnocení

Kniha: 4/5
Obálka: 3/5




You Might Also Like

6 komentářů

  1. Jó Krysař je také moje oblíbená povinná četba, nádherně melancholické, taková až balada.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. Krátký, ale plnohodnotný příběh plný smutku a poselství. Určitě se k němu někdy opět vrátím :)

      Vymazat
  2. Dyk byl náš - Mělničák :-) Stojí tu stále dům, kde bydlel a má na něm plaketu. Mám ráda Krysaře a líbí se mi i jako film, který byl natočen během 24 hodin v Praze. Pamatuji, že jsem na něj koukala brzo ráno, než jsem šla do porodnice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pěkné :-). Film jsem zatím neviděla, ale je na seznamu.

      Vymazat
  3. Že bych to přeci jen k té maturitě zkusila přečíst? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tuhle knihu můžu s klidným srdcem doporučit snad každému. Je to útlá knížka, která by se mohla líbit :)

      Vymazat