Klasika v novém, moderním kabátě | Velký Gatsby

ledna 22, 2019

Název: Velký Gatsby
Originální název: 
Autor: Francis Scott Fitzgerad
Žánr: 
Nakladatelství: Leda
Počet stran:
Série: -


Děj

Mladík jménem Nick Carraway přijíždí do Spojených států, konkrétně do New Yorku. Chce se tu jako většina jeho vrstevníků věnovat prodeji cenných papírů. Přistěhuje se do domku se zahradou a náhodou je sousedem trochu záhadného a nechutně bohatého Jaye Gatsbyho. Ten je až po uši zamilovaný do Nickovy sestřenice, Daisy. Opětuje mu jeho city? Dokáže s ním odejít od manžela? Tom, její muž, si vydržuje milenku. Jednoho večera ji však přejede auto. Najde se pravý vrah? Jak tohle dopadne…

Hodnocení

Ke knize jsem se dostala nejen díky tomu, že jde o povinnou četbu. Ale také proto, že nakladatelství Leda vydalo ilustrované vydání, které na oko vypadá fakt skvěle. Nemohla jsem odolat a Velký Gatsby skončil u mě v knihovničce. Konečně se dočkal i svého článku. Co na tuto klasiku v novém kabátě říkám?

Na začátek začnu s tím, že nevím, jak jsou na tom starší vydání – co se překladu, stylu písma a dalších věcí týče. Tenhle kousek je ale přeložen do „normální“ češtiny, která nepůsobí nijak krkolomně. Porozumí jí naprosto každý.
Musím souhlasit s lidmi, kteří tvrdí, že se v knize po dějové stránce zas až tak moc neděje. Autor se zaměřuje spíše na kritiku tehdejší společnosti – zmíním tu hlavně její povrchnost či sklon k řešením naprostých banalit. To ale až u postav. Opravdu jde v knize spíše o pocity (ani ne hlavního hrdiny, spíš tak nějak všech). Není tedy od věci mít na čtení vhodnou náladu.

Kniha se odehrává v New Yorku na začátku 20. století. Není nijak vyzdvihnuto ani kritizováno, ale autor dává čtenářům najevo, že i v tomto městě snů jsou patrné rozdíly v lidské společnosti. Někdo si může dovolit utrácet (klasickým příkladem je samotný Gatsby) a pravým opakem jsou například dělníci. Prostředí jako takové jinak moc nehraje v příběhu nijak důležitou roli.

Hlavní postavou je Nick, který podle mě ani hlavní postavou není. Je pouhým prostředníkem, kterým se autor vyjadřuje a sděluje čtenářům jeho vlastní pocity. Především kritizuje společnost a poukazuje na její špatné chování. Ve filmu má dle mého názoru poněkud hodnotnější roli. I on se tak napůl zamiluje do jedné ženy. Jejich vztah ale není nijak rozvíjen, v podstatě bych si ho nevšimla – nebýt posledních pár stran, které se mu věnují. (mimochodem to bylo trochu matoucí, než jsem si to propojila dohromady)
Jay Gatsby je muž, který naprosto podlehl kouzlu jedné marnivé dívky. Tahle jeho láska (či posedlost?) trvá už pět let a stále doufá, že se k němu vrátí a budou spolu žít šťastně až do smrti. Nemá nikterak blízké přátele (spíš vůbec žádné), kteří by ho znali. (což je dost divné) V dnešní době by ho normální žena/dívka považovala za možného úchyla, stalkera a ještě k tomu za (nechutně) bohatého muže, který se dostal na vrchol díky lžím a podvodům.
Daisy, jeho životní láska, je povrchní žena. Už od mládí si zahrává s opačným pohlavím – a takhle si získala pozornost Gatsbyho. Na první pohled křehká a milující manželka. Když se ale podíváte blíž, jde o takovou prosťoučkou, na peníze hledící mladou holku. Která ještě ke všemu toleruje svému muži milenku.
Jak je asi vidět, ani jedna z postav mi nepřirostla nijak zvlášť k srdci. Na druhou stranu to beru s rezervou. Nakonec prostřednictvím všech těch postav autor kritizoval společnost, ve které žil. (což je obdivuhodné, i když většina autorů dělala to samé)

Celkově je kniha hezky zpracovaným dobovým dílem. Najdete tu mnoho ilustrací, které příběh doprovází a doplňují. Jsou sice modernější, ale to rozhodně nesnižuje hodnotu knihy. Možná postrádá lehce kouzlo a nádech tehdejší doby, spíš jde jen o můj pocit. Určitě si Velkého Gatsbyho minimálně prolistujte v knihkupectví.

Obálka je naprosto skvělá. Přebal je úžasný a pokud jej sundáte, zjistíte, že pod ním je to ještě úžasnější. Ten kdo ji dělal má pochvalu. I když je pojata moderněji, než by se mi osobně líbilo.

Knihu doporučuji naprosto všem. Ať už prahnete po sběratelských kouscích, sbíráte klasiku nebo jste student, který si čtení chce trochu zpříjemnit povinnou četbu. 

Moje hodnocení

Kniha: 3/5
Obálka: 4,5/5




You Might Also Like

4 komentářů

  1. Tuto knihu jsem zvolila do své maturitní četby kvůli tomu, že měla trošku obdobné téma jako Americká tragédie. Též jsem si nedokázala oblíbit postavy, spíše jsem si vytvořila k Daisy velmi negativní vztah a dost jsem na ni nadávala. :D
    Jediný, co mi pořádně v hlavě zůstalo od kamarádky ze Slovenska, je že v jejich překladu starého přítele/kamaráda nazývají starký. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také si knihu dám do maturitní četby. O téhle knížce se jim tam rozpovídám jak nic 🤣. Postavy jsou nic moc, ale fakt je, že právě takové být musí. 🙄

      Vymazat
  2. Knihu bych také hodnotil spíš jako průměr, trochu lepší průměr. Až tak mi neuchvátila, ale tohle nové vydání je nádherné. :-)

    OdpovědětVymazat