Fiktivní příběh založený na kruté pravdě | Ticho a vřava

února 28, 2019

Název: Ticho a vřava
Originální název: Silence et Tumulte
Autor: Nihad Sirees
Žánr: světová literatura, román
Nakladatelství: Odeon
Počet stran: 160
Série: -

Děj

Máme tu fiktivní svět (ale všichni stejně vědí, že jde o Sýrii), úmorné vedro a fiktivní postavy, a sledujeme dva dny v jejich životech. Hlavní hrdina, , je poměrně uznávaným spisovatelem, který se ale dostává do křížku s tajnou policií a významnými osobnostmi. Z rozhlasu vyřvávají vojenské pochody a v ulicích se pohybuje masa přívrženců Vůdce. Jak tohle vydržet? Autorův recept je humor a sex a můžete se spolehnout, že obojího je v knize dost.

Hodnocení

Knihu jsem našla ve výprodeji v Luxoru. Víc nebylo třeba a šla se mnou domů. Anotaci jsem si ani nečetla a rovnou se do knihy pustila. Co na tento náhodný kup říkám?

Poutavý příběh plný lidské krutosti a surovosti, který je velmi emotivní. Asi tak bych popsala styl, jakým je kniha napsaná. Zajímavým faktem je, že i když autor pochází z tohoto prostředí a sám si něčím takovým prošel, má celkem neutrální postoj k událostem v knize. Pro čtenáře jako jsem já bylo ale velmi těžké číst o něčem takovém. I když slova mohou působit chladně a odtažitě, silné pocity nic nezastaví a během čtení zadržujete dech. I když má kniha pouze sto šedesát stran, dokázala ve mne probudit opravdu velké množství pocitů a donutila mě přemýšlet o situaci ve světě. 

Z anotace vyplývá, že jde o fiktivní svět, přesto si ho všichni čtenáři spojují se Sýrií. Už od prvních řádků na vás bude působit to neskutečné dusno a horko, které působí realisticky. Bohužel kniha má malý rozsah a prostředí nebo třeba i kultura nemá moc prostoru, což je škoda. 

Hlavní hrdina čtenářům odhaluje hned několik jeho osobností. Dovolí člověku nahlédnout do jeho osobního života, kde může poznat jeho matku a přítelkyni. S jeho matkou jsou si velice podobní, i když neměla dost prostoru. Je jasné, že po ní zdědil smysl pro humor a nějaké ty návyky, které si vytvořil během života. Pravidelně také dochází za svou milenkou, ze které se vyklubala pro něj ta nejdůvěrnější osoba v jeho životě. Mají spolu naprosto kouzelný vztah, kdy spolu kritizují celou společnost a nebojí se jí a celému režimu mezi čtyřmi stěnami vysmát.
Celkově postavy působí velmi realisticky, objevuje se v nich krutost a když se někdo dostane k moci, nebojí se tento fakt dát najevo tím nejokázalejším způsobem. Nebojí se naznačit, že váš život je pouze v jejich rukách a každé slovo, které vyřknete, může znamenat naprostý konec.

Tahle kniha mne opravdu vzala. Ta reálnost a krutost vás jednoduše nenechá chladnými. Jistým způsobem dokáže okouzlit svou surovostí a krutostí. Příběh může připomínat i situaci před druhou světovou válkou v Německu, ale není tomu tak. Pokud ale takové příběhy vyhledáváte, v tomto titulu se rozhodně také najdete.

Obálka je možná trochu nic moc, ale s příběhem má poměrně velkou souvislost. Alespoň tím, co symbolizuje. Důležité ale je, co se skrývá mezi řádky, než jak působí na první pohled obal.

Ticho a vřavu doporučuji všem, kteří si chtějí přečíst něco s hlubším poselstvím, co vezme za srdce. Čtenář si u knihy popřemýšlí, hlavně nad otázkami, které vyplují na povrch během čtení. Určitě nešlápnete vedle. Je jen škoda, že rozsah je opravdu malý... Více takových knih, prosím! :-)

Moje hodnocení

Kniha: 5/5
Obálka: 4/5




You Might Also Like

6 komentářů

  1. páni, obdivuju jak někdo prostě jde, vidí knížku a koupí si ji, a dokonce se do ní i začte. Já než vůbec objevím knížku, kterou bych byla ochotná otevřít... :DD je to se mnou děs :)

    www.libenanovakova.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Většinou to nedělám, ale kniha byla za hubičku, takže by mi ani nevadilo, kdyby se mi kniha nelíbila. Občas je dobrý sáhnout po něčem jen tak. Ne vždy je to špatný tah :-)

      Vymazat
  2. Žádnou Odeonku jsem zatím nečetla, a jak tak vidím je to obrovská škoda, tahle zrovna vypadá moc dobře!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ti knihu doporučuji, snad se ti bude líbit. Odeonky jsem si zamilovala teprve nedávno, ale jsou to úžasné příběhy.

      Vymazat
  3. Tak toto vyzerá veľmi dobre! A teraz keď sa chcem trochu viac sústrediť na knihy, ktoré majú nejakú tú myšlienku a posolstvo, tak mám rovno prvého adepta.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ticho a vřava je ideální pro začátek. Hezké počteníčko

      Vymazat