Začínám číst fantasy klasiky | Mistborn

října 01, 2019

Výsledek obrázku pro mistborn finální říšeNázev: Mistborn: Finální Říše
Originální název: Mistborn: The Final Empire
Autor: Brandon Sanderson
Žánr: fantasy
Nakladatelství: Talpress
Počet stran: 592
Série: Mistborn, 1. díl

Anotace

Už přes tisíc let padá z oblohy popel a nekvetou květiny. Už přes tisíc let žijí skaatové v nelidských podmínkách a v trvalém strachu pod krutou absolutní vládou nesmrtelného Pána Vládce. Nadějí na únik z tohoto pekla se stává až Kelsier, který v sobě objeví schopnost allomancie, příslušející pouze mistbornům, schopnost „spalovat“ kovy a získávat tím krátkodobě mimořádné schopnosti – sílu, předvídavost, možnost ovlivňovat druhé. Obklopen elitou podsvětí chystá útok proti Pánu Vládci. Ten by však nebyl uskutečnitelný, kdyby se Kelsier náhodou nesetkal s dívkou jménem Vin, sirotkem z ulice, zvyklým nečekat od lidí nic než zradu. Odhalí u ní také mimořádné schopnosti mistbornů a naučí ji využívat je. Prostřednictvím Vin infiltruje okolí Pána Vládce. Kelsierův plán se ovšem začíná vyvíjet nečekaným směrem a míří k tragickému vyústění.

Hodnocení

Brandon Sanderson přijede na konci října do Prahy. Dosud jsem od autora nic nečetla, ale přeci jen mi tohle jméno není úplně neznámé a vím, že ve světě má velkou váhu. Nemůžu jeho návštěvy nevyužít, ale bez aspoň jedné přečtené knihy by to nešlo. Tímto bych chtěla moc poděkovat Palmknihám za poskytnutí e-knihy k recenzi.

Poslední dobou vyhledávám spíše epické fantasy a Finální říše mi více než sedla. S touhle knihou neuděláte chybu, pokud se do ní rozhodnete pustit. Čtenář se nebude nudit ani na malý okamžik - autor mu v podstatě nedovolí se od příběhu odtrhnout. Jediný háček je, že nejde úplně o titul, který byste zvládli za jeden večer - přeci jen má necelých šest set stránek. Pokud vás neodradí počet stran, budete odměněni dobrými zápletkami, postavami, jež si oblíbíte a zvraty, které nebudete čekat. Pro mě tohle byla velkolepá jízda a už se těším na další díl, do kterého se snad brzy pustím, protože se mi svět a postavy opouštěly fakt těžko.

A u toho světa ještě chvíli zůstanu, protože si také zaslouží kousek prostoru. Za denního světla je všechno normální, vlastně se velmi podobá naší Evropě v dobách středověku. Špinavé ulice kam se podíváte, v hlavním městě mají obyvatelé o starost navíc, jelikož se na ně skoro neustále sype sopečný popel, který musejí odklízet. Když ale Slunce zapadne, objeví se mlha, které se bojí skoro každý. Žijí v něm stvoření, která byste nechtěli potkat. Skvělým doplněním je určitě mapa - jak celého světa, tak hlavního města, kde se odehrává většina příběhu. Nevím, jak je to s ní v papírové podobě, ale v e-knize mi přišla hůře čitelná.

Postav je tu poměrně dost, neměly by vám ale dělat problém. Příběh je vyprávěn hlavně ze dvou pohledů - Kelsiera a Vin, většinou se střídají po kapitolách. Občas se ale stane, že se přehodí uprostřed kapitoly, pokud je to potřeba. Když se pohybujete v tomto žánru, neměly by vám dělat větší problémy. Většinou je z prvních vět patrné, že se úhel pohledu vyměnil a dozvíte se, číma očima se na věc díváte. Protagonisté jsou všichni propracovaní do detailů, nejsou to pouhé symboly jedné vlastnosti, kterou by měli prezentovat.

Osobně nemám Finální říši co vytknout. Před čtením jsem si nic nezjišťovala a neměla žádná očekávání - chtěla jsem se prostě nechat překvapit, co mi autor nabídne. Rozhodně mě nezklamal, čtení jsem si užila, dokonce jsem si ho musela dávkovat, abych si ho řádně užila a nezhltla ho na pár posezení.

Co si budeme - české obálky nejsou úplně graficky vyvedené. Na tomhle by se mělo zapracovat. Je sice fajn, když je kniha obsahově skvělá, úžasná a další podobné přívlastky - ale jsou  čtenáři, kteří dají i na grafickou stránku a kvůli tomuhle by knihu v knihkupectví minuli. Což je velká škoda.

Nemůžu určitě říct, co bylo na knize nejvíc top nebo co by ji nejvíc oddělovalo od ostatních knih. Finální říše je titul, který čtenáře zaujme svou komplexností a působí na něj jako celek, který jej dostal. Doporučuji fajnšmekrům high fantasy a těm, kteří chtějí zkusit něco z tvorby Brandona Sandersona (a taky těm, kteří chtějí jako já využít jeho návštěvy v ČR). Myslím, že je to skvělý začátek.

5/5

Za poskytnutí recenzní e-knihy moc děkuji Palmknihám. Pokud byste si chtěli knihu zakoupit, mrkněte sem.







You Might Also Like

2 komentářů

  1. Souhlasím s tou obálkou. Mohla by být lepší, ale nevím, zda by mi autor sednul. Možná ho zatím vynechám. :)

    OdpovědětVymazat