Papírová kniha vs e-kniha | Legie plamenů

prosince 30, 2019


Název: Legie plamenů
Originální název: The Legion of Flame
Autor: Anthony Ryan
Žánr: fantasy
Nakladatelství: Host
Počet stran: 600
Série: Paměti draka, 2. díl

Anotace

Claydon Torcreek přežil cestu džunglí plnou draggů, střet s nepřátelskými kmeny i mrazivý dotyk zrady — jeho potíže ovšem teprve začínají. Bájný Bílý dragg se totiž probouzí z dlouhého spánku, hnán palčivou touhou sežehnout celý lidský svět na popel. 

Jedno město už děsivým draggovým kohortám za oběť padlo. A pokud se Clayovi, který následuje svou vizi, nepodaří odhalit dávné tajemství, budou následovat další. Clay spolu s Corrickem Hilemorem, který je nyní kapitánem na lodi Mimořádná s její nesourodou posádkou, vyplouvají do ledových jižních moří čelit nepředstavitelným nebezpečím. 

Krvožehnaná agentka Lizanne Lethridgová musí proniknout do útrob císařského vězeňského města, aby mu vyrvala jeho tajemství a zažehla oheň revoluce. Na scénu se jako nedobrovolný otrok Bílého dragga vrací Sirus, který si však stále v srdci uchovává svou lásku. 

Svět se svíjí v plamenech a naši hrdinové nesou na bedrech břímě osudu lidského rodu.

Úvod

Tenhle článek chci pojmout trochu jinak. Mnohostránkové knihy jsou fajn, hlavně pro fanoušky fantasy žánru, ale když dojde na cestování, už to tak fajn není. Jednou takovou "bichličkou" je i Legie plamenů a přesně tento problém jsem také řešila. Do knihy jsem se chtěla pustit už delší dobu, ale moje taška se už bez ní i tak prohýbala. Moc děkuji Palmknihám za to, že mi titul poskytli k recenzi, i když ho mám doma v té papírové verzi. 

Přenosnost

Tohle je bod, na kterém se asi všichni shodneme. Ať už čtete ve čtečce nebo na mobilu (možná i na tom počítači, ale to je
spekulativní), určitě je to mnohem přenosnější a pohodlnější než skoro dvou kilová kniha - a když si jich chce člověk vzít víc... uf.
Bod pro e-knihu.


Zážitek ze čtení

Tady už se názory můžou lišit - někomu se dobře čte z papírové verze, někomu z té elektronické. Mně osobně nevadí ani jedna varianta a spíš záleží, v jakém prostředí se nacházím a pokud je kniha navíc opravdu dobrá, mám příjemný zážitek ze čtení v obou případech (a také naopak). Mám ráda papír, jeho vůni, když si můžu ke čtení uvařit čaj a zapálit svíčku, když to ale nejde, musím si vystačit se čtečkou v autobuse nebo na nějakém rušném místě. Pravda, zní to poněkud odlišně, přesto zážitek ze čtení je stejný a ve finále mám knihu rychleji přečtenou, protože nemusím čekat do večera, kdy si vytvořím tu správnou atmosféru (a to se vyplatí, Horste).

Každý to má ale jinak, někdo e-knihy prostě nemůže číst a raději si jde knihu koupit do knihkupectví, někdo na ně zase nedá dopustit a v jeho fyzické knihovně je jen pár titulů.
1:2 pro e-knihu.


Chyby, hrubky, překlepy

V tomhle si ani jedna verze nemá co vyčítat - chyby jsou totožné a je tedy jedno, jakou verzi Legie si pořídíte, protože o ně stejně nebudete ochuzeni. Trochu mě překvapilo kolik se jich tam objevilo. Převážně jde spíše o překlepy typu špatně zvolená předložka, prohozená písmena a podobně. 
Stále 1:2 pro e-knihu.

A jak je to s poznámkami?

Pokud vám to nevadí, můžete psát do papírových knih. Spousta čtenářů k tomu ale nemá kladný vztah (i když psaní do knih se stává poslední dobou novým trendem). Možným řešením jsou právě e-knihy - můžete si označit vámi vybraný text, vložit si k němu poznámku a třeba ho rovnou sdílet na sociálních sítích (i to některé čtečky již umí). U čteček značky Kindle jste propojeni s portálem goodreads a stačí pár kliknutí a napsat svůj krátký názor k dané knize (nevím, jak je to u ostatních). U Legie plamenů jsem sice až tolik poznámek neměla, ale pár pasáží vybarvených mám. Na takové věci si ale moc nepotrpím.
1,5:3, protože obě verze přeci jen mají nějaké možnosti v tomto směru (a stále vede čtečka).

Existuje spoustu dalších aspektů, podle kterých lze dále porovnávat, vypíchla jsem pouze některé z nich.

Závěrem chci dodat, že jak papírová kniha, tak elektronická kniha má své klady i zápory. Tímto článkem nechci říct, že jedno nebo druhé je špatné a všichni máte číst jen z hmotné knihy nebo ze čtečky a podobně. Je to jen můj pohled na věc.

Můj názor

I když se jedná o druhý díl, vyvarovala jsem se spoilerů a číst můžete v klidu až do konce.

Kdybych měla shrnout svoje pocity do jedné věty, bylo by to něco jako: "Tohle bylo lepší než jednička, ale... ." Těmi ale se dneska budu zabývat. (Asi se tu bude hodně objevovat slovo kdyby, takže se za to dopředu omlouvám.)

Kdyby ten příběh napsal někdo jiný, ani bych ho nedočetla. Anthony Ryan píše opravdu dobře akční scény, momenty, kdy jde hlavním postavám o život, zdlouhavé pasáže o ničem - a ty mi vadily ze všeho nejvíce. Některé informace byly opravdu důležité, popsat všechny pocity postav je taky důležité, aby to celku dodávalo trochu důvěryhodnosti, ale všeho s mírou. Je pravda, že se daly číst, ale otázkou je - opravdu tam musely být?

Příběh byl sám o sobě dobrým, hodně mě bavil, ale kdyby byl o 150 stran kratší, určitě by mu to neuškodilo. Spíš se tím podpoří dynamika a čtenář by snáze udržel pozornost a více by ho vývoj bavil.

Určitě plusové body za pomalejší rozjezd a malé objasnění přímo v příběhu kdo je kdo, což pomůže lidem jako já (Oheň probuzení jsem četla tak rok a půl zpět). Navíc na posledních stranách najdete přehled všech postav a jejich krátkou charakteristiku.

Postavy byly fajn a člověk si k nim vytvoří citové pouto, všechny se potýkali jak s osobními problémy, tak s problémy "vyššího dobra" nebo-li přežití lidstva a občas se tyhle dvě strany střetly. Pro mě další velký dobrý.

Hodně se mi líbil fakt, že v rámci dvou knih autor stupňuje napětí a po dočtení Legie budete hned chtít pokračování. Tohle mi chybělo u jeho první série (Stín krkavce), která začala velmi slibně, ale postupně úroveň klesala.

Moje hodnocení

Dlouho jsem přemýšlela, jak knihu hodnotit. Svým způsobem byla opravdu lepší než Oheň probuzení, přesto některé věci nejde přehlédnout. Nakonec knize dám o půl hvězdy více, i přes některé negativní věci.

4/5


Ještě jednou bych chtěla poděkovat Palmknihám za poskytnutí knihy k recenzi a pokud vás zaujala, můžete si ji zakoupit tady.

You Might Also Like

2 komentářů

  1. Tak to je pěkně pojatý článek. Já osobně mám ráda jak knihu, tak čtečku. Knihy si vždy čtu doma a na cestě mám výhradně čtečku. Přece jen, kdo by chtěl na dlouhé cesty tahat bichle. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se ti tento koncept líbí. :) Mám to také tak, doma bichle, na cesty čtečku a útlé knihy mám vždy po ruce, když mám nějakou takovou rozečtenou. :)

      Vymazat