Pravda je nadstandard | Prozřetelnost ohně

ledna 15, 2020


Název: Prozřetelnost ohně
Originální název: The Providence of Fire
Autor: Brian Staveley
Žánr: fantasy
Nakladatelství: Fantom Print
Počet stran: 524
Série: Kronika Netesaného trůnu, 2. díl

Upozornění

Jelikož se jedná o druhý díl, článek může obsahovat spoilery z jedničky (nehlídám si to), takže pokračujte ve čtení pouze na vaše nebezpečí.

Anotace

Spiknutí, které mělo zničit vládnoucí rod annurské říše, není ani zdaleka u konce. Adare poté, co odhalila identitu vraha svého otce, prchá z Paláce úsvitu. Hledá spojence, s nimiž by se mohla postavit převratu, který měl svrhnout její rodinu. Jen málokdo jí důvěřuje, avšak poté, co se jí – jak sama věří – dotkla bohyně Intarra, božská patronka říše, se k ní lidé začnou přidávat, aby jí pomohli získat zpět hlavní město. Armády se připravují na velký střet a hrozba barbarských hord přinutí rivaly sjednotit se proti společnému nepříteli. Valyn, odpadlík od nejelitnější bojové síly říše a Adarein bratr, se bez jejího vědomí spojil s útočícími kočovníky. Strašlivé volby, k nimž jsou oba přinuceni, by mohly vést k nevyhnutelné válce mezi nimi. Mezi Valynem a Adare se však ocitá jejich bratr Kaden, právoplatný dědic Netesaného trůnu, který s pomocí dvou podivných společníků pronikl do hlavního města Annuru. Jejich znalost tajné historie, která stojí za těmito událostmi, by mohla Annur zachránit, nebo také zničit.

Jak jsem se ke knize dostala?

Díky spolupráci s nakladatelstvím Fantom Print jsem měla možnost si přečíst první díl, který mě hodně bavil. Dostal ode mě 4 hvězdy a bylo tak jasné, že v sérii chci pokračovat - protože dočítám série, kór ty opravdu dobré. Moc jim tedy děkuji za poskytnutí knihy k recenzi (a omlouvám se, že mi to tak dlouho trvalo, ups).

Trochu úvod

Měl to být super návrat do Annuru - dobrodružství, spousta politiky, válčení a snad i nějaké rozuzlení některých zápletek. Svým způsobem všechno čtenář dostane. Otázkou je, jestli to bude velkolepé nebo po dočtení zůstane takový ten "meh" pocit. Příběh vůbec nebyl špatný - některé věci zvládl autor velmi dobře, žádné klišé momenty se nestaly a jednu stranu může být čtenář spokojený. Ale to bych nebyla já, abych si něco nenašla...

Knihu jsem četla na přelomu listopadu a prosince a docela dlouho mi trvalo, než jsem se jí prokousala na konec. Určitě to mohlo být o něco kratší, občas to bylo prostě natahované. Vadila mi tam jedna věc, kvůli které jsem se do čtení musela nutit a jsem ráda, že Prozřetelnost ohně můžu zařadit ještě do roku 2019.

Prostředí

Moje srdce zaplesalo - jako čtenář jsem se konečně mohla podívat někam dál, než za hranice hlavního města, sídla největších bojovníků Annuru a kláštera kdesi v horách. Nechci, aby to vyznělo nějak špatně. Císařovy čepele jsem si zamilovala i díky prostředí - jen už to prostě chtělo trochu změnu, které se mi dostalo. Druhý díl se nese v duchu cestování a je to super. Vidíte, jak pochodují armády hezky po svých několik týdnů nebo pár vyvolených, kteří se během okamžiku ocitnou na druhé straně říše. Troufla bych si odhadnout, že se dostanete s postavami až za hranice mapy. Když už jsme u ní, mohla být taky přeložená.

Postavy - meh?

Tady pro mě nastává první háček, ke kterému se postupně dostanu. Hlavní postavy - vypravěči se nemění, naopak jich pár přibude. Volba padla na ty správné a určitě to trochu oživí svými názory a pohledem na věc. Tady se už dostávám pomalu k věci. Jedna věc je si něco myslet a druhá je něco vypustit z pusy do uší někoho jiného s úmyslem lhát. A pak je tu jedna konkrétní postava z Prozřetelnosti ohně, která si neustále protiřečí. Myslí si něco jiného, než říkají v tom smyslu, že jim to takhle přijde v pořádku. Třešničkou na tomhle je, že postava během 10 stran je schopná druhé postavě říct dva poměrně rozdílný názory. Čemu má pak čtenář věřit? Myšlenkový pochody jsou jiný a to, co říká, se mnohdy také liší.

Nechci jenom kritizovat, takže oceňuji víc ženských postav - vypravěček. Oproti předchozí knize velký posun a já se jich dočkala (i když na úkor kvality). Na závěr chci dodat, že tenhle jev nebyl u všech postav. Některé byly opravdu propracované a vytvoříte si k nim dobrý vztah (chlapi tentokrát zaváleli). Jen doufám, že v příští knize už tenhle problém nebude (prosím) nebo postava nebude mít tolik prostoru. 


Když už jsme u těch nedostatků

Ženské postavy z mého úhlu pohledu prostě trochu pokulhávaly a je vidět, že nebudou autorovou silnou stránkou. Dál už naštěstí nebyl žádný větší problém. Sem tam nějaká ta pravopisná chyba, ale oproti jiným nejmenovaným knihám je to odvar. 

Něco málo na závěr

Možná jsou to věci, které vadily jen mně a vám se titul může líbit o mnoho víc. Sérii vám stále doporučuji, jen je to docela průměr momentálně (jen můj názor). Pokud třeba začínáte s těžší fantasy, tak tohle je docela ideální start v tomto žánru. 

Moje hodnocení: 3/5



Ještě jednou moc děkuji nakladatelství Fantom Print za poskytnutí knihy k recenzi (a za jejich trpělivost). Pokud vás titul zaujal, můžete si jej pořídit na tomto odkaze.


You Might Also Like

0 komentářů