I YA knihy mají co nabídnout dospělým čtenářům

února 28, 2020



Hezký den knihomolové,
titulek mého článku je možná zacházející, ale je docela výstižný. Dneska bude řeč o dvou knihách z nakladatelství CooBoo. Kdo mě aspoň trochu zná nebo čte pravidelně mé články, ví, že tituly z tohoto vydavatelství mě většinou velkým obloukem míjejí. Nejsem cílovka a sama raději vyhledávám knihy pro "větší" čtenáře - hlavě dospělácký fantasy. 

Dvakrát jsem tento rok ale neodolala a sáhla po Múze nočních můr a Prokletém roce, které vyšly právě u CooBoo. Jelikož nestíhám psát recenze, rozhodla jsem se to trochu spojit a v tomto článku najdete hned dvě recenze na obě výše zmíněné knihy a chtěla bych vás přesvědčit k tomu, abyste si je přečetly - i když mají občas své mouchy. Tyto dva tituly totiž dokazují, že i literatura pro mládež může zaujmout dospělého čtenáře. Hezké počteníčko!


Múza nočních můr


Originální název: Muse of Nightmares
Autor: Laini Taylor
Žánr: fantasy
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 460
Série: Snílek Neznámý, 2. díl

Anotace


Sarai vysílala každou noc své můry a myslela si, že už zná všechny hrůzy světa. Mýlila se. Po tragédii ani Lazlo, ani Sarai nejsou tím, čím byli dříve. Jeden bůh, druhý duch. Lazlo čelí nemyslitelné volbě – zachránit dívku, kterou miluje, nebo zachránit všechny ostatní a ji ztratit. A Sarai se cítí bezmocnější než kdy předtím. Na obzoru se objevují noví nepřátelé, ti staří znovu získávají sílu… Ale nejdůležitější ze všeho je otázka: Musí hrdinové vždy zabíjet nestvůry, nebo je místo toho mohou chránit?

Můj krátký názor


Pro mě je Snílek i Múza něco, co se bude líbit spíše starším čtenářům a nikdo mi to nevyvrátí. Znám spoustu mladších, ale i stejně starých čtenářů, kterým se Snílek nelíbil a do druhého dílu se ani nechystají pustit. Já chápu, že ne každému tohle sedne. Ne každý může krásný, vznešený jazyk, složitá přirovnání a krásné slovní obraty a pomalejší vývoj (který za to ale fakt stojí).

Přesto si myslím, že Vás obě knihy okouzlí svou atmosférou, která je dost specifická (prostě snílkovská), úžasná a jako byste byli část Lazla, a dalších postav, a vše prožívali s nimi. I když tu mluvím o druhém dílu, chtěla bych vám doporučit samozřejmě i první díl. Věřte, že nebudete zklamaní, protože Snílek Neznámý má co nabídnout - i na druhé čtení!

Navíc jde o sérii, která tak trochu otevírá vrátka do světa "dospěláckého" fantasy. Stylem psaní se to dost podobá tomuto žánru a rozhodně neuděláte špatně, když touhle sérií začnete - je to opravdu super start. 

Prokletý rok

Originální název: The Grace Year
Autor: Kim Ligget
Žánr: fantasy
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 344
Série: -

Anotace


Dívkám ve vesnici se tvrdí, že mají moc vyrvat spořádané muže z náruče jejich manželek. Proto jsou v šestnáctém roce života vyhnány do divočiny, kde se musí od této magie očistit – ne všechny se však vrátí. Tierney Jamesová sní o společnosti, kde mají ženy větší hodnotu než kus masa. Ale jak se blíží její vlastní prokletý rok, zjišťuje, že hrozba nečíhá jen v lesích. Nebezpečí se skrývá v nitru samotných dívek.

Můj krátký názor


Ještě nikdy se mi do rukou nedostala YA kniha, která by v příběhu zpracovávala feminismus. Přesto si myslím, že se to autorce povedlo na jedničku. Snaží se nastínit problémy žen ve společnosti, které vládnou muži. Ti berou druhé pohlaví pouze jako "módní doplněk", věc, kterou si mohou koupit a která jim porodí syna (nejlépe, samozřejmě). Zároveň kniha zpracovává, jak ženy mohou být kruté samy k sobě, což bohužel funguje i v naší společnosti. 

Prokletý rok vám dá spoustu nových myšlenek, nad kterými budete moct přemýšlet. Mě osobně kniha nepustila ještě ani po pár týdnech po dočtení. Dostanete navíc romantickou linku a docela překvapivě i detektivní zápletku, kterou jsem nečekala. Konec je otevřený, bohužel čekala jsem trochu víc. Byl trochu uspěchaný a autorka měla prostor pro další myšlenky a zápletky, které ale nepřišly.



Budu moc ráda, pokud mi dáte vědět do komentářů, jestli jste některou knihu četli a jak se vám líbila. Případně - chystáte se na nějakou? :)


You Might Also Like

2 komentářů

  1. Snílka plánuji, ale zatím se k němu nemohu rozhoupat. Trochu se obávám, že mi nesedne styl psaní, ale kdo ví. :)
    Ale jinak jsi mě nalákala na Prokletý rok, kterému jsem se původně chtěla vyhnout, ale po tvém názoru mě dost zaujal. To je prostě něco pro mě. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc doporučuji obě knihy, jsou skvělé a myslím, že by se ti mohly líbit. Hezké počteníčko. :)

    OdpovědětVymazat