To už je konec? | Hrdina věků

března 11, 2020

Název: Hrdina věků
Originální název: The Hero of Ages
Autor: Brandon Sanderson
Žánr: fantasy
Nakladatelství: Talpress
Počet stran: 680
Série: Mistborn, 3. díl

Jelikož se jedná o třetí díl, budou tu spoilery z předchozích dílů. Taky se chci omluvit za to, že tento článek bude hodně citově zabarvený. Píšu jej totiž bezprostředně po dočtení a asi to podle toho bude i vypadat.

Anotace


U Pramene Povýšení Vin nechtěně osvobodila neznámou negativní sílu, která v něm byla uvězněná tisíc let. Podobně jako se Kelsier kdysi postavil neporazitelnému nepříteli v podobě Pána Vládce, učí se teď Vin s Elendem bojovat proti abstraktní všudypřítomné ničivé moci Zmaru. Teď už bojují ne za sebe a za své vlastní přežití, ale za osud celého života na zemi. Mlhy setrvávají dlouho za dne a zabíjejí lidi. Popelečné hory chrlí kvanta popela, který dusí oblohu a hubí úrodu, na níž závisí přežití lidí. Zmar hodlá Zemi postupně zničit a Vin s Elendem a s přáteli bojují s časem, aby našli prostředek, jak ho porazit. Všechno, co zůstalo v předchozích dílech nevysvětlené, najednou začíná zapadat do souvislostí a dostává smysl…

Jak jsem se ke knize dostala?


Mno tak jelikož dočítám série, chtěla jsem se pustit i do závěrečného dílu Mistbornu, který jsem už dlouho odkládala. Nechtěla jsem se s hlavními hrdiny rozloučit, ale všechno jednou končí a ten čas už bohužel nastal. Moc tímto děkuji Palmknihám za poskytnutí Hrdiny věků (i celé série) k recenzi.

To už je opravdu konec?


Nemůžu uvěřit, že příběh Elenda, Vin a jejich přátel nadobro skončil. Pokud měl druhý díl nějaké nedostatky (ať už ty, které jsem viděla já nebo vy), zapomeňte na ně. Hrdina věků se vrací k podobné atmosféře, jako byla v jedničce - i když jsou postavy trochu obměněny a mají víc znalostí a větší problémy atd. O tom ale trochu později, až budu rozebírat několik postav. Sanderson má všechno promyšlené do nejmenších detailů. Vše, co se stane, má své následky, se kterými se musí postavy potýkat. Knihu přečtete docela rychle, protože se prostě nedá odložit (jo, proto mi to trvalo dva týdny), i když má necelých sedm set stran.

Hlavní hrdiny si oblíbíte ať už chcete nebo ne


A to platí v celé sérii. Moc jsem si oblíbila Sazeda, který hodně přemýšlel o sobě a čemu vlastně věří. Vin se potýkala s tím, že musela tajit spoustu informací pro vyšší dobro, což samozřejmě Elend netušil a občas ho to štvalo. Mohla bych tu pokračovat ještě chvilku, ale v podstatě každá důležitější postava měla něco osobitého, čím se zabývala většinu knihy. Tohle mi třeba trochu chybělo ve dvojce a jsem moc ráda, že jsme opět měli možnost nahlédnout do myšlenek hlavních protagonistů.

Plusové body za nové informace


Buďme upřímní - může dostat čtenář nové a důležité informace z prostředí ve třetím díle? Asi to nebude tak časté, naštěstí Sanderson to dokázal a čtenáře překvapí. Máme možnost se podívat pod pokličku světa kander, což je naprosto skvělý. Ten svět, pravidla, všechny poznatky z Pramene povýšení dostávají větší smysl, protože tady se podíváte do srdce jejich říše a pochopíte tyto tvory mnohem lépe. Celkově se čtenář dozvídá spoustu nových informací o prostředí, vůbec o protivníkovi, kterého dosud moc neznali. Když nic jiného, dostanou vás všechny ty kultury, historie světa a prostředí.

Slova na závěr


Tento rok jsem nečetla tolik dobrých knih, kolik bych chtěla - naštěstí Hrdina věků nezklamal a jestli to takhle půjde dál (mno, na jednu stranu by to mohlo být lepší), kniha má solidně našlápnuto k tomu, aby se objevila v mé TOP 10 za rok 2020. Konec vás naprosto dostane - jestli ne, tak jste opravdu emoční šutr. Udělejte mi radost, přečtěte si celou sérii. Děkuju.

Moje hodnocení: 5/5


Za laskavé poskytnutí knihy moc děkuji Palmknihám. Pokud vás titul zaujal, můžete si jej pořídit na tomto odkaze. Mají ho za super cenu.



You Might Also Like

2 komentářů

  1. Na kniyh od Brandona Sandersona už se celkem dlouhoc hystám, slyšela jsem na ně jen samou chválu :) Skvělá recenze:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Je úžasné, jaké příběhy dokáže vytvořit. Určitě od něj můžu doporučit tuhle trilogii, ale na svém kontě toho má mnohem víc. :)

      Vymazat