Kaz Brecker na druhou | Lži Lockeho Lamory

května 31, 2020

Název: Lži Lockeho Lamory
Originální název: The Lies of Locke Lamora
Autor: Scott Lynch
Žánr: fantasy
Nakladatelství: Laser
Počet stran: 488
Série: Páni parchanti, 1. díl

Anotace


Camorr, město plné kanálů, dlážděných uliček, mostů, průchodů, paláců a chatrčí, bohatství i chudoby. A tam, kde jsou bohatí, bývají i lidé, kteří je o jejich majetek hodlají připravit. Mezi spodinou se šíří zvěsti o Trnovi, neporazitelném šermíři, mistrném zloději, duchovi, jenž prochází stěnami. Mnozí ho pokládají za pověstného zastánce chudých, ostatní za pouhý mýtus. Všichni se tak trochu mýlí.
Ve skutečnosti je oním bájným Trnem, ovšem aniž by o to stál, Locke Lamora, drobný, nešťastně zamilovaný a sotva zručný s mečem. Jeho slavné skutky jsou jen vychytralými podfuky toho nejsložitějšího ražení. O pověsti, které je obestírají, se tedy rozhodně neprosil, ostatně čím méně pozornosti je jim věnováno, tím lépe. Bohaté okrádá, ale chudým nedává ze své kořisti ani co by se za nehet vešlo. Vše si nechává pouze pro sebe a svoji věrnou bandu zlodějů, pro Pány parchanty.

Společně páchají drzé a odvážné podvody, které jsou v Camorru zcela novým druhem zločinného podnikání. Starobylé město však začíná znepokojovat smrtící tajemství a hrozí, že skrytá válka rozerve městské podsvětí, jediný domov, jaký kdy Páni parchanti poznali, na krvavé kusy. Lapeni ve vražedné hře, Locke a jeho přátelé prověří v boji o holý život svoji věrnost a důvtip až po nejzazší mez…


Chtěla bych upozornit hlavně mladší čtenáře, že nejde úplně o vhodnou četbu. Objevuje se tu hodně krve, nechutných scén, zabíjení, soubojů a dokonce i mučení doprovázené smrtí. 

Všemi opěvovaná fantasy


Pokud tento žánr pravidelně vyhledáváte, určitě jste narazili i na Lži Lockeho Lamory. Ti, kdo knihu četli, tak ji většinou i doporučují dál - a je proč. Dala jsem na doporučení nejednoho člověka a svému mladšímu já moc děkuji, protože se řadí mezi nejlepší přečtené knihy tohoto roku. Jedinou velkou nevýhodou je, že kniha se nedá sehnat. Vlastně nakladatelství ani celou sérii nedovydalo (nechápu). Pokud se vám poštěstí, v češtině můžete sehnat pouze první dva díly. Goodreads mi hlásí celkem sedm knih, takže jestli o Pány parchanty přesto stojíte, můžete si je pořídit/přečíst v originále.

Tisíc chutí, tisíc vůní


To je Camorr - město, ve kterém se odehrává celý příběh. Najdete tu všechno, po čem vaše srdce touží, alespoň tak na člověka působí. K dispozici máte mapu, která se nejednou hodí. (protože já a můj orientační smysl, ehm) Prostředí má poměrně důležitou roli a dostane se vám spousty popisů, které naštěstí neodrazují od čtení a ani nebudou nudit. Autor je umístil tak, aby čtenáře neručili od samotného příběhu a většinou jsou součástí nějaké akce. Nevím jak vy, ale po Kettedramu je to fajn místo, kam bych se ráda podívala.

Locke Lamora je lamač srdcí všech čtenářů


Mně si hlavní postava získala už od prvních několika stran a já prostě věděla, že jsem beznadějně ztracený případ. Spousta lidí Lockeho přirovnává ke Kazu Breckerovi (Šest vran), protože si jsou docela podobní - jen Locke je víc drzejší a možná i okázalejší. Já bych si dovolila zmínit i Kelsiera z Mistbornu. Tihle dva toho mají společného možná o něco víc než s Kazem, protože oba mají v záloze nějaký ten plán, jsou prohnaní a oba mají svá tajemství, která se nedozvědí ani čtenáři. 

Vždy se mi tajil dech z toho, s jakou lehkostí dokáže lhát (důležitým) lidem do očí. Ani se nepozastavil nad tím, když mu někdo položil otázku, na kterou se prostě nemohl připravit. Nemohla jsem si pomoct a smála se nahlas, když si ze šlechty dělal dobrý den. (což bylo dost často) No a když někdo prokoukl jeho lest, byl už dávno pryč - a většinou o dost bohatší. Jeho plány jsou prostě nadčasové a já se nemůžu dočkat dalšího dílu.  

Na závěr


Pokud se do Lží Lockeho Lamory pustíte, věřím, že vás nezklame. Co se týče mě, řadím titul mezi jeden z nejlepších přečtených v tomto roce, možná i mezi ty vůbec nejlepší. Nejednou se budete smát, budete se chtít pomstít a budete chtít udělat ještě horší věci, než se tu staly. Skvělá jízda, kterou budu mít v paměti ještě hodně dlouho.

Moje hodnocení: 5/5




You Might Also Like

6 komentářů

  1. Kaz Brekker jako postava mě bavil, takže i tohle může být skvělá kniha a podle tvé recenze skutečně je :) určitě se po ní podívám :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkná recenze. :) Na knihu mě to velice nalákalo, takže ji určitě zkusím. :)

    OdpovědětVymazat
  3. O knihe som už počula, akurát nedávno mi ju odporúčala kamarátka a som rada, že aj tebe sa páčila :D Rozhodne si ju pridvam na zoznam.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Juu, další člověk, který si to přečte. :) Budu se těšit na tvůj názor.

      Vymazat